Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2171 ggr
Fransu
0

Känner ni igenom era bröst regelbundet?

Det uppmanas att man ska känna igenom sina bröst en gång i månaden för att tidigt hitta förändringar. För till ett år sedan var jag duktig på det, kände igenom brösten varje månad då mensen precis tagit slut. I och med en operation för ett år sedan har jag ingen mens längre, så jag tyvärr har kommit av mig helt.

Kommer ni ihåg att känna igenom era bröst?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Scorpio97
1

Jag gör det varje gång jag duschar. Då tvålar man ju ändå in sig, och då kan man passa på att känna efter lite. Däremot gör jag nog inte så noga som man ska göra, och känner inte igenom hela brösten varje gång.

//Jessie

[Devya]
0

Nej, tycker det är otroligt äckligt så jag tänker aldrig göra det heller. Om jag råkar få något fel så får jag väl få det men tänker absolut aldrig någonsin känna på mina bröst på det viset. Jag fullständigt vägrar.

Ria74
0

Jag känner igenom mina bröst ca en gång i månaden. Hade en knöl när jag var i 20-års åldern som det gjordes biopsi på. Som tur var så var det inte en farlig knöl, men sen dess är jag noga och kollar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jazmin1e
0

Det är väldigt sällan jag känner igenom mina bröst. Tycker det är obehagligt så det är något jag undviker tyvärr.

[Thiah]
0

Antingen jag eller maken klämmer på dem då och då. Har som tur är en uppmärksam make så skulle han ens ana nått lustigt så säger han till. Har haft en rejäl knöl förut och slipper gärna flera. Däremot är jag dålig på att kolla ända ner vid armhålorna. Däremot är

Halvdansken
0

#5. Faktiskt ganska vanligt att det är partnern som hittar nån knöl.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
0

Kollar regelbundet. 
Ja även sambon, inte alltid man känner det själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tk1971]
0

Jag är dålig på det. Trots att jag blev ordentligt uppskrämd efter en mammografi när de ville att jag skulle komma tillbaka för nya bilder + ultraljud. Som tur var hittade de inget då.

Maria
0

Jag brukar känna igenom brösten trots det hittade två knölar vid mammografi för några år sedan. Jag fick direkt göra biopsi och fick svaret efter någon vecka att det bara var vanliga körtlar.

/Maria

[TanatosNyx]
1

Varje gång jag duschar.

IceTee
0

Jag brukade göra det, hittade knölar i båda brösten, men VC sa att det aldrig är något farligt om man är ung. De sa dock att de skulle skicka en remiss, men gjorde inte det förrän vi ringde en vecka senare. De konstaterade att det var ofarligt men kan vara jobbigt (får ont ibland) så nu låter jag bli, eftersom det ändå inte är något farligt om jag hittat något

Medarbetare på Skor iFokus

Ria74
1

#11 Fast det där låter jättekonstigt tycker jag. Man kan ju få bröstcancer även om man är ung. En bekant till mig dog i bröstcancer för ett år sen och hon var inte mer än 30 år.

IceTee
0

#12 var 17, är 20 nu

Ria74
0

#13 Då var det kanske så pass ung dom menade.

Ria74
0

Dubbelt

IceTee
0

#14 ja, antagligen! Sen är i och för sig det en rätt kass vårdcentral, bytte av en anledning… Fibroadenom tror jag läkaren på sjukhuset sa att det var förresten!

[Thiah]
0

Jag hade en ofarlig knöl som 18 åring men ändå en som borde opereras. Så jag fick inom en månad tid för operation. Den hade annars bara växt och dragit med sig bröstvårtan inåt .

IceTee
0

#17 oj! Gjorde den ont eller något?

[Thiah]
0

#18 Nä men den syntes tydligt när jag sträckte upp armen redan när jag sökte vård. Och då kunde jag greppa den. Ofarlig fettknöl som aldrig kommer sluta växa var diagnosen. Ena läkaren sa att du behöver ju inte operera ut den men den kommer som sagt aldrig sluta växa…

IceTee
0

#19 då förstår jag att du opererade bort den!

Ladydragon
0

Kollar igenom brösten varje gång jag duschar och är intvålad lika bra o göra det varje gång man duschar annars så skulle jag glömma bort det 

finns bröstcancer i släkten så därför är jag lite extra noggrann 😕

Allt oviktigt
0

Nej, jäkligt dålig på sådant. Lever nog i någon fantasi att jag ändå inte kommer bli drabbad

[Túrwen]
0

Nope har är inte ett stort fan av att ta i min egen kropp och inte heller när andra gör det heller utom möjligtvis när man har en relation.. Säger inte att det är äckligt men jag har en love/hate relation till min kropp så det ter sig inte naturligt för mig att göra något sådant. Men jag borde nog göra det i åtminstone detta fall eftersom att det rör sig om något som kan vara allvarligt.