Filma eller hjälpa?
Det här var ju helt gräsligt. Ett nytt problem har uppstått med utvecklingen av våra mobilkameror. Folk filmar istället för att hjälpa till när det har hänt något tillbud/olycka😮
Jag hoppas innerligt att det bara gäller ett fåtal.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/olycksfilmerna-ett-etiskt-dilemma/
/Maria
Det är ju en sak om man inte kan hjälpa men kan man ska man ju hjälpa inte fota!
l'm back
Förstår faktiskt inte hur man ens kommer på tanken att börja fota/filma i en sådan situation… Vart är världen på väg? 🤔
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#2 Tidningar m.m betalar ju för bra foton/filmer så i alla fall några tänker nog på pengarna
l'm back
#3 Jag tror också det kan vara en orsak men samtidigt så fattar jag inte hur den inre logiken fungerar hos de som inte hjälper till?
Hinner man verkligen vara så förslagen ? Jag tänker att man har det inbyggt att hjälpa till när något händer.
/Maria
#3 Så är det säkert. Men att komma på den tanken när någon/några är i nöd är för mig helt obegripligt faktiskt. Liksom "Nu har jag en chans att tjäna en slant, hoppas jag lyckas få några riktigt bra bilder på dom skakade". Vidrigt.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#5 Det finns ju betydligt värre saker folk gör för pengar.
l'm back
#6 Sant, men det betyder inte att jag tycker det är okej att stå och filma/fota andras olycka.
#7 Nej det är inte okej, men jag blir (tyvärr) inte heller förvånad.
l'm back