Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3713 ggr
Acclaim
1

Mista hjärnceller

Har försökt på min förra tråd men det gick ej. Man säger ju att man blir dummare av att förlora hjärnceller, vad exakt man blir dummare på? Eller liksom vad förlorar man för funktion??

Tjeja
2

det beror helt på vart i hjärnan de celler man förlorar sitter!

Sitter de cellerna i talcentrum försämras talfunktionen, sitter dem i balanscentrum påverkas kroppens förmåga att tolka balansintryck, dör celler i motoriskt centrum för en arm är det rörelseförmågan i den som påverkas osv.

Men nu är det ju så att vi förlorar celler hela tiden, men utspritt i nästan alla delar av hjärnan och i mycket små mängder så vi märker inte så mycket av det förrän vi blir gamla.

Det är därför gamla människor är långsammare på alla sätt, har svårare med allt, för deras hjärnor har krympt med åren.

Samtidigt är det därför människor som får hjärnskador, så som stroka av blödning och proppar ofta får olika symptom beroende på vart i hjärnan blödningen sitter och beroende på hur stor blödningen är.

Sitter det centralt och är stort då påverkas mycket av kroppen och om det är in liten blödning påverkas kanske bara talet, eller minnet eller en hand eller något annat osv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Florrpan
4

Man säger även att hjärnceller dör men inte förnyas. Detta är fel.
Du blir inte direkt dummare av att förlora hjärnceller, om du nu inte t.ex får enorma slag mot huvudet och ådrar dig en hjärnskada av något slag. 

Hjärnceller som inte används, dör.

Eller för att vända på det.  Din hjärna bygger hela tiden nya hjärnceller, men om inte dessa celler bearbetas, dvs, om du inte lär dig något nytt, så dör dessa celler tillslut. Hjärnan mår alltså bäst om man stimulerar den med ny information eller repetition.

Helt enkelt blir man smartare om man lär sig saker, för hjärnan har ingen fast form, den utvecklas jämt, Om du är bra på något, men slutar använda hjärnan i det området, då kan du börja tappa mycket av det du lärt dig över en längre period.

Hoppas svaret var tydligt! :)

EDIT: Lite bonusinfo om hjärnan.

Hjärnan är väldigt dynamisk, skulle t.ex du skada talcentrumet kan du lära dig att tala på nytt genom att hjärnan dirigerar denna uppgift till andra delar, t.ex balans eller hörselcentrum. Det finns egentligen inget "bestämt" i ens hjärna, den är ofantligt komplex och kan helt bygga om sig efter situation, anpassar sig.

Maria
2

Du har skrivit förut och jag vet att du är rädd för skador när du fått någon smäll mot huvudet och liknande.

Jag har t.ex gjort en stor hjärnoperation och jag har inte blivit dummare men mitt närminne har blivit lite försämrat men eftersom jag vet att hjärnan kan reparera sig ganska bra så tränar jag hela tiden med krypto och annan tankeverksamhet.

Man förlorar inte några hjärnfunktioner genom att leva ett normalt liv.

/Maria

Acclaim
0

Jätte bra förklaringar #1 & 2. Har typ jätte ångest över smällar mot huvudet, att jag tappat massa kunskap och talang i mitt största intresse…

Maria
1

#4 Hjärnan är fantastisk och skallen är hård och innanför så vilar så att säga hjärnan i vätska väldigt förenklat och det gör att man klarar smällar ganska bra såvida det inte blir rejäla hjärnskakningar men då brukar man få symtom som dåsighet, illamående m.m.

/Maria

Florrpan
0

#4 Då kan du sluta oroa dig. 

Att man blir dummare för att man tappar hjärnceller är nått man sa förr i tiden, antagligen för att barnen skulle vara mer försiktiga (bara gissar här). Har blivit att det går från mun till mun och blivit "fakta" med åren, fast inget av det stämmer.

Maria
1

#6 Ja det ligger nog en sanning i det.

/Maria

Acclaim
0

Min biologi lärare påstår det…

Maria
0

#8 Vad exakt säger din biologilärare?

/Maria

Acclaim
0

Att man förlora hjärnceller vid smäll mot huvudet

Florrpan
1

Uhm.. ja, det gör man. Men har du inte lyssnat på vad vi har sagt? Celler dör OCH förnyas i hela din kropp. Ingen kan "banka" kunskapen ur ditt huvud, om du nu inte får minnesförlust av ett en svår hjärnskada dvs…

Acclaim
0

Ok, han säger även att hjärnceller inte förnyas…

Maria
1

#10 Men de smällar du har skrivit om härinne är vanliga saker man råkar ut för. Få en skåplucka i huvudet och liknande. Det kan göra hemskt ont och det kan t.om blöda mycket för blodkärlen ligger ytligt kring skallen men för att du ska få hjärnskador krävs det att du får en ordentlig skada.

Du måste sluta oroa dig för dina hjärnceller. Det tär på hjärnan på ett annat sätt och grubblerier mår man inte bra av.

/Maria

Florrpan
1

#12 Men då är han utdaterad. 
Bara att söka på ämnet, redan 1990 visste man(inom vetenskapens värld) att hjärnans celler förnyas.

Acclaim
0

Hmm intressant…

Maria
0

Jag håller med om att din lärare verkar vara dåligt uppdaterad. Lyssna inte på honom/henne för det stämmer inte.

/Maria

Tjeja
2

Alltså hjärnceller förnyas men inte alls i samma takt som andra celler i kroppen. Men som andra skrivit ovan är hjärnan oerhört dynamisk och kan bilda nya vägar att lära om de saker man förlorar om man fått en riktig hjärnskada av något slag.

Och jo, det stämmer att man förlorar celler även vid lätta slag, men då kan man säga så här:

Skåplucka i huvudet.. du förlorar kanske två hundra celler.. fast inte på en plats utan utspritt i hjärnan. Om du sammlar i hop alla som dog får dem plats på en nålspets.

Om du ska få en hjärnskada som märks ska du slås medvetslös och du förlorar fortfarande inte tillräckligt mycket celler för att du ska bli "dum" eller korkad på något vis, utan bara så att du mår illa, får huvudvärk.. och hjärnskakning.

Ska hjärnan bli påverkad så att man tappar tal, intelligens och rörelseförmågor, då behöver man antingen få en rejäl propp, hjärnblödning eller spräcka skallen..

Släpp din oro, för den påverkar din intelligens negativ i betydligt större utsträckning än alla slag en normal människa får i huvudet under en hel livstid.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.