Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1046 ggr
Maria
1

Jag blir tokig

Märkte det redan igår eftermiddag. Det luktar sopor i köket. Ingen annanstans.

Jag har givetvis bytt soppåse. Spolat i kranar. Diskat diskmaskinen tom och även tvättmaskinen i grovköket som ligger intill. Jag har kollat avfallskvarnen. Bytt blomvatten. Kattlådan är ren och kattmaten ny. 

Nu ger jag upp och har tänt ett doftljus om det nu hjälper😃

Har ni några andra gissningar på vad det kan vara?

/Maria

[sanna70]
0

Ibland kan lukten komma från avloppet(vasken) jag brukar hälla lite ättika låta det stå en stund och sedan häller jag  kokhet vatten och sköljer .

Niklas
0

Går det inte att lukta sig fram till varifrån i köket det kommer?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tjeja
3

Ibland räcker det inte med att slänga soppåsen, utan man kan behöva diska ur sopkärlen också med jämna mellanrum.

Ett annat ställe som kan luras ibland är om något gammalt står gömt i kylen eller något skåp och surnar eller möglar.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
0

Jag har spolat vasken med hett vatten men ingen ättika och jag kan verkligen inte känna att det luktar därifrån men det är värt ett försök.

Jag har gått som en blodhund men kan inte spåra doften.

/Maria

Record
1

Alla hus vilka har ett antal tappställe o avlopp därtill, har ett vattenlås. Om då en diskho med vatten tappas ur snabbt så blir det ett sug i systemet som drar ur vattenlåsens innehåll vilket innebär att man får lukta på traktens olika dofter.

Därför skall det finnas en avluftning av avloppssystemet så att detta inte sker, vanligen ett rör upp genom taket på huset. Rengör alla vattenlås i huset så försvinner säkert lukten också. kanske prova med en kopp bikarbonat.

Specialfallet kan vara en råtta som sprider "liklukt" när den ligger på "lit de parade".

Tjeja
0

Har du läst #3?

Maria
0

Tack för alla tips. Sopkärlet är rent och min man kollade vattenlåsen igår kväll och kylen är ren och luktar gott.

Jag har också varit inne på att det kan vara någon död mus eller liknande men jag tycker inte det är samma doft.

Mysteriet fortsätter😃

Jag har även luktat i blomkrukorna så att det inte stått något gammalt vatten där.

/Maria

[SisselaJ]
0

Det kanske kan vara något som trillat bakom kökslådorna, emellan spisen eller några sådana skrymslen? Eller något från ventilationen?

Maria
0

Ja, jag får ta fram ficklampa tror jag😉

/Maria

Record
0

Du får fråga katten om den har släpat in någon mus, 😃

annia1
0

Har du spisfläkt ovanför spisen. Göra rent den ordentligt. Sen som en annan sa alla springor mellan olika bänkar och spis. Kolla i ugnen så inte finns nåt gammalt som sitter fast och som börjat lukta. Du har gjort rent sophinken, men kolla igenom diskbänsks-skåpet ordentligt.

Sen du skriver att det bara är i köket, men inte nödvändigtvis därifrån i alla fall för det beror på hur luftflödet är. Har du dörr till köket så öppna fönstret i 5-10 min och ha dörren stängd. Gå in och stäng fönstret och låt sen dörren vara stängd ett tag så får du se om lukten dyker upp där igen. Och har du dörr till grovköket se till att även den är stängd.

Har du skafferi så kolla om det finns nåt där som blivit gammalt. 

Kolla även upp dina rengöringsvätskor ifall nån flaska ramla omkull och blött upp nåt i närheten

Du har ju katter så kika under möbler ifall nån av dom gjort ifrån sig under nåt eller kan ju vara en spyboll nånstans.

.

Tjeja
0

Kan ju också vara en fuktskada som gömmer sig någonstans o jäser.. överrallt där det går vattenledningar finns ju sådana risker tex. Eller i gamla hus där det kan tränga in i väggar utifrån eller sätta sig i golv från läckor t o m. Även fuktskador i taket ovanför spis och diskho och diskmaskin kan bli av ånga. Även bakom diskmaskinen också förstås. Ja du leta på och lycka till. Berätta om du hittar källan till lukten. Hoppas det är något som är enkelt att åtgärda!

Maria
4

Efter mycket letande i alla skrymslen hade vi bestämt att dra fram spisen ikväll men det är lite besvärligt för då får vi koppla loss gasolen så jag skulle flytta en bricka där jag har lite kryddor och persilja och där låg en citron.

När jag ska flytta citronen blir den bara klet i handen. Den såg helt hel och fin ut men den var helt rutten inuti och den luktade inte gott så jag gissar att gåtan är löst😃

Tack för alla tips.

/Maria

Niklas
0

🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Maria
0

Jag har aldrig varit med om att en citrusfrukt kan bli så dålig och lukta så illa😮 men alltid lär man sig något nytt…

/Maria

Tjeja
0

Se där! skönt att gåtan löstes och att det var ett "lätt" problem att åtgärda i alla fall! Döda råttor i avloppen är inte riktigt lika lätta att komma åt misstänker jag. 😃

Maria
0

Nej fy vad tacksamt att det inte var något värre😛

/Maria