Trikotillomani? (Dra av sig hår)
Någon här som har eller har haft Trikotillomani? Jag kan inte säga att jag har det, men jag funderar på om det kommer utvecklas till det. Har inte pratat med min psykolog om det heller, så jag har ju inte diagnosen.
Jag har sen början av tonåren (det vill säga snart 10 år) dragit ut hårstrån från huvudet, men det har ännu inte blivit synligt. Men jag kan dra ut mellan 10-20 hårstrån/dan, och oftast tänker jag inte på det förrän efteråt.
Jag vet inte varför jag gör det. Det har inte gått i perioder, det är något jag gjort hela tiden. Jag mår ganska dåligt över att jag inte kan "kontrollera" mig.
Så ja, någon som känner igen sig i detta? Hur mår ni nu/Hur har det gått för er?
Jag kan väl tänka att det inte kan vara så farligt om man rycker ut 10-20 hårstrån om dagen. Man tappar ju en del hår också, och det växer ut igen. Blir ju inte så roligt dock om man inte kan stoppa sig och rycker bort stora delar av ens hår på huvudet, men det är ju långt dit om det handlar om 10-20 hårstrån om dagen. Så jag tycker inte du ska få panik över att du inte lyckas låta bli. Men du kan ju ändå försöka låta bli när du märker att du håller på att rycka så att säga. :)
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag har tyvärr. Rycker ut massor av hår hela tiden, men jag försöker göra det på ställen det inte syns så mycket. På vissa ställen är det helt kalt. Tuggar massvis med tuggummi nu så nu är det inte så hemskt. Men så fort tuggummit är utspottat så kan jag inte kontrollera det.
#1 Det är ganska svårt att bli av med en vana som man hållit på med i 10 år.
Och jag kan inte "försöka låta bli". Det sker innan jag hinner reagera.
Jag skapade tråden för att jag upplever att det blivit värre under de senaste månaderna och ville höra personliga erfarenheter av det.
#2 Får du någon slags hjälp för det? Om du vill berätta.
#4 Nej. Men går på antidepressiva och ska börja med adhdmedicin. Ska skaffa mig något att pilla med förutom tuggumi som förhoppningsvis kommer hjälpa mig mer.
är det inte samma som med alla "tvångshandlingar" som man bara måste göra gång på gång?
Rycka ut hår, kolla 100 gånger om man låst dörren innan man går hemifrån, göra allt i en viss ordning som absolut inte går att göra på ett annat sätt osv. Jag har inget sånt "beroende" nu men under hela min tonårstid bet jag på naglarna stup i ett så dom såg helt hemska ut till slut. Men den ovanan försvann när jag blev 20 och träffade en kille. Då fick jag andra saker att göra med mina händer.