Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2503 ggr
anonym frågeställare
0

ont i bröstmuskel vs hjärtproblem?

Om man har ont på vänster sida i bröstkorgen finns det något sätt att själv enkelt ta reda på om det är själva bröstmuskeln som ömmar?

Vid smärta från hjärtat är smärtan då generellt konstant oavsett om man är stilla eller gör olika rörelser? Den smärta jag känner förvärras av att jag gör olika rörelser tex för armen framåt, bakåt, sträcker på mig eller böjer mig fram. Även när jag promenerar och pulsen går upp gör det mer ont. Och när jag trycker på området så känns det ömt. Det är inte långt till vänster utan bara strax till vänster från mitten av bröstkorgen.

Att åka in och göra ett ekg känns lite löjligt om det nu bara är bröstmuskeln som är öm så därför skriver jag här om någon kanske vet om man enkelt kan ta reda på om det bara är nåt simpelt som går över av sig själv.

Jag har inga andra symtom heller, inte mer andfådd, men otränad är jag, men det har jag varit länge så. Jag har haft smärtan sen i fredags. Och det gör inte extremont heller utan måttligt och mycket bättre när jag är vilande. Men jag tycker det är konstigt om det är nån form av överanstränging för jag är ingen som tränar en massa, jag har bara gjort "vanliga" saker promenader osv.

Maria
0

Helt omöjligt att svara på så här över nätet.

Vad som talar emot hjärtfel är väl att det gör ont vid specifika rörelser och är ömt vid beröring men samtidigt så kan olika människor uppleva hjärtåkommor väldigt individuellt och det skiljer även mellan män och kvinnor.

Ring sjukvårdsupplysningen.

/Maria

Inkanyezi
1

Det där är frågor du inte ska ställa här, utan du får ta kontakt med vården.

Bröstsmärtor är ofta diffusa, och det finns flera organ som kan vara berörda, men för att se hjärtats tillstånd behövs i första hand EKG, och ibland ultraljud eller magnetröntgen. Det vi kan få fram via nätet är inte mer värt än att hålla upp ett finger för att känna åt vilket håll vinden drar.

[Majbot]
0

Då jag var hos läkare för samma problem, dock främst smärta som uppkom i högra sidan av bröstkorgen/ryggen/armhålan ett par fem gånger om året så sa han att om smärtan inte var väldigt stark samt inte gick över (som det har gjort för mig efter ett par timmar eller en dag) så kan man vara lugn, högst troligt stress. Men kolla med läkare för säkerhets skull :)

M A N I N A N
1

Det är aldrig löjligt att söka vård om det finns misstanke om problem med hjärtat. Det är däremot väldigt dumt att låta bli. *Just concerned about you*

OlgaMaria
0

Har du ont någon annanstans i kroppen? Är du helt frisk? Ingen förkylning på gång? Det låter som du är inflammerad i muskelområdet. 

Hjärtorsakad smärta kan kännas på väldigt många olika sätt. Hoppas du snart mår bättre i alla fall!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

anonym frågeställare
0

Nej jag är inte sjuk på annat sätt vad jag vet och inte varit förkyld på länge.

Varför jag tycker det känns olustigt att söka vård är för en sak som skedde för två år sedan. Då vaknade jag 2 på natten med akut ont i  nacken, hela vänsterarmen och det strålade upp i käken på vänster sida. Armen började domna så min man skjutsade in mig på akutmottagningen. Där fick jag stå en lång stund  i luckan och bråka mig till ett EKG. De tyckte att jag kunde vänta till kl 8 när vc öppnade och ringa dit istället. Men till slut gjorde de ändå ett EKG som inte visade något fel på hjärtat.

Sen gick jag till vc och fick remiss till en mr som visade ett stort diskbråck i nacken.

Den gången hade jag ändå väldigt mycket mer ont än jag har nu. Och jag är helt enkelt rädd att personalen ska tänka att nu är hon här igen hon som var övertygad om att hon hade hjärtinfarkt.

OlgaMaria
0

#6 Jag förstår att du tycker det är en jobbig erfarenhet, men man får helt enkelt lära sig spelets regler när det gäller vården så blir det lättare sen. Om du vill söka akutvård - ring ALLTID 1177 först. Om de säger att du ska åka in till akuten (vilket de ofta säger ifall det är något som skulle kunna vara farligt) så skriver de det i en journal vilket akuten ser direkt när du kommer in. De brukar alltid fråga - har du ringt 1177? Då behöver du inte skämmas ett minsta dugg för att du är där ifall 1177 sagt det. Eller så säger 1177 att du kan vänta till morgonen/måndag och ringa VC. Eller så kan de boka in dig på en akuttid på vårdcentral som ibland är möjligt att komma till under helg och kväll.

Kanske kan smärtan du känner nu vara kopplad till diskbråcket på något sätt? 

Ring 1177 om du är orolig. Eller boka in en tid på vårdcentralen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus