Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4372 ggr
hannaj98
0

Magont efter utlandsresa

Kom igår hem ifrån en resa i Egypten. Fick 3 dagar innan jag åkte hem extremt ont i magen. I onsdags mådde jag som värst, hade feber, extemt ont i magen och spydde rejält flera gånger. Jag trodde att det skulle gå över när jag kräkts ut det liksom, men har fortfarande rejält ont och har svårt att äta då jag får mer ont efter mat men jag blir ändå hungrig och kräks inte längre. 
Antar att jag fick i mig något som min svenska mage inte klarade av. Någon som vet hur man kan göra det bättre? Mat som kan underlätta, receptfri medicin eller något annat? Borde jag besöka en läkare om det inte går över snart? Hur snart i så fall? Tacksam för alla svar! :)

Amanda.M
0

Usch då.. vet bara att mina kompisar har kommit hem med magsjuka efter Egypten. Men vet tyvärr inte vad det kan vara..

Maria
0

Se till så att du får i dig ordentligt med vätska.

Ring också sjukvårdsupplysningen och hör vad de säger.

Egypten och magsjuka hänger liksom ihop. Alla jag känner som varit där har åkt på någon form av magsjuka.

Själv klarade jag och min familj oss som tur var.

/Maria

hannaj98
0

Ja som ni säger så är ju tyvärr inte magsjuka vid resa till Egypten ovanligt. Jag har dock varit där flera gånger då Egypten är mitt absoluta favorit resemål, men har aldrig blivit sjuk tidigare, inte ens när jag var liten och stoppade massa dumt i munnen 😉
Tror jag ringer sjukvårdsupplysningen imorgon om jag inte mår bättre.

IceTee
0

Jag skulle nog inte äta något alls och bara dricka vätskeersättning. Om du kräks när du äter irriterar du bara magen mer Jag tycker dock att det låter bra att ringa sjukvårdsupplysningen!

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
0

Snäll mat är f.ö: Rostat vitt bröd Ris Kokt fisk Överkokt potatis (Detta fick jag råd om att bara äta när jag drog på mig en parasit)

[TanatosNyx]
0

Jag slår ett slag för probiotika om magen är i obalans efter utlandsvistelse 🙂

IceTee
0

Just det ja! Som #6 säger så är probiotika (t.ex. probi mage) väldigt bra! Det återställer balansen i tarmfloran vilket hjälper! Finns receptfritt på apotek

OlgaMaria
0

Säger också probiotika. Tillfrisknandet efter magsjuka går mycket fortare med det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus