Ont PÅ örat
Jag har kollat symptomen på öroninflammation men känner inte igen det direkt. För andra gången i slutet av förra veckan fick jag ont ute i öronmusslan. Speciellt på det hårda precis ovanför öronsnibben. Dagen innan hade jag haft en skumt lock i det andra örat. Jag ville få det att släppa så jag höll för näsan och "snöt" mig. Då var det precis som om locket öppnades, inte släppte utan öppnades. Som om jag skulle kunna hälla i vatten så att det skulle åka direkt ut i munnen. Dessutom gjorde det en aning ont.
Som sagt kom smärtan på andra örat dagen efter och höll i sig ca 3 dagar. Det gjorde inte alls ont inne i hörselgångarna som det verkar göra vid öroninflammation. Jag hade inte heller direkt ont av det utan det var mest vid beröring på ytterörat + då jag skulle sova och lade mig på den sidan.
Nu har det släppt och jag har inte ont alls längre. Ingen antydan på lock heller. Men funderar ändå på vad tusan det var. Som sagt var det inte första gången utan hade något liknande (i alla fall smärtan ovanför öronsnibben) för någon månad sedan.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Ofta när man har smärta i ytterörat så beror det på att örat legat i veck under natten så att säga.
/Maria
#1 jag funderade också på om det kunde bero på att jag legat på den sidan. Men håller det verkligen i sig i flera dagar? Tycker det borde släppa under fösta dagen?
//Pernilla
Det kan nog hålla i sig några dagar beroende på hur länge örat legat i veck så att säga och det är inte ovanligt när man sover riktigt tungt.
/Maria
#3 Då kan det nog vara så. Har sovit ganska tungt den senaste veckan och sover nästan alltid på just den sidan. Tack för svaren :)
//Pernilla
Ja fy vad ont det gör på örat att vakna när det legat vikt.😡
det kan oxå vara extern otit en inflammation i hörselgången det kan göra rejält ont och även ont utanpå örat man kan även få feber och må rätt dåligt
det är inte samma sak som en öroninflammation som sitter längre in och där det är trumhinnan som blir inflammerad
har haft båda två i vuxen ålder och extern otit är fruktansvärt smärtan är outhärdlig medans öroninflammationen gjorde inte alls lika ont
går det inte över eller gör jätteont så sök vård