Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 46895 ggr
[FriidaMariie]
2013-08-21 11:45
14

Utslag i händerna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!
Jag hoppas att jag valt rätt forum. Jag har lite bekymmer över mina handflator.

För ca 7-8 månader sedan så började jag att få vårt-liknande utslag i mina handflator. De är mycket små och till en början syntes de knappt utan jag märkte det när jag tvättade händerna. Då de inte försvann så gick jag till vårdcentralen (för ca 6 månader sedan) där jag endast fick komma in i deras fikarum och receptionisten kollade lite snabbt på min hand. Hon såg knappt utslaget men efter nån minut informerade hon mig om att hon inte riktigt visste vad det kunde vara, men att  det inte var något att oroa sig för utan detta var antagligen bara hudförändringar.

Jag litade på hennes ord och tänkte inte mer på det. De försvann under en kort tid men har nu kommit tillbaka. De är lite större nu men är ändå inget man "lägger märke till", utan de känns om man känner på dem eller håller handen i en speciell vinkel.

Jag har inte några besvär som klåda eller liknande men jag blir ändå lite nojig över vad detta kan vara?! Är det någon som kan ha en uns om vad detta kan vara? Jag känner inte för att gå till VC igen eftersom att jag anser att de inte tar detta på allvar. Kanske har de rätt men det måste ju ändå finnas ett svar på vad det kan vara?

Utslagen kan dyka upp på olika ställen i handflatan, längre eller kortare perioder, ibland bara en enstaka och ibland flera stycken. Vissa förvinner utan att jag lägger märke till det och andra lämnar en liten brun prick efter sig som försvinner efter ett tag.

Jag kan tillägga att jag jobbar inom vården och när utslagen dök upp så tvättade jag mina händer väldigt ofta (för ofta) men jag har dragit ner på det och är väldigt noga med att använda en skonsam handsalva efter varje tvätt.. Kan det bero på mitt tvättande? Jag kan inte tvätta händerna mindre än vad jag redan gör.

Jag bifogar en bild där jag försökt ta så bra bild som möjligt på utslagen.

Med vänlig hälsning Frida

Maria
2013-08-21 12:15
4

Höstblåsor kanske? Har du feber också?

Jag har alltid fått liknande blåsor som du visar på bilden på mina händer sommartid. Många även på fingrarna. Alltid när det är varmt och soligt.

Jag har även fått det när jag varit utomlands. Det har jag haft sedan jag var liten men jag har aldrig kollat vad det kan vara för de försvinner alltid efter ett tag.

/Maria

[FriidaMariie]
2013-08-21 12:44
1

Hej bumbleboo.

Jag vet inte riktigt vad höstblåsor är men jag har haft dessa "utslag" i över ett halvår. Det har endast varit nån enstaka vecka som jag inte lagt märke till några :/ Men kan det vara höstblåsor ändå?

Jag har inte haft feber eller något liknande. Mår förhållandevist bra.
Utslagen är nog mest ett irritationsobjekt från min sida då jag inte kan komma underfund med vad det kan vara.

Är även rökare, vet inte om det kan ha med saken att göra? Dock har jag rökt i flera år innan jag fått dessa..

Tack för ditt svar, jag ska kolla upp detta med höstblåsor :)

/ Frida

mongu
2013-08-21 14:11
3

TS jag har svårt att tro att det var en "receptionist" som undersökte dig. Samma så har jag väldigt svårt att tro att du verkligen fick komma in i deras personalrum, såvida det inte är din vanliga arbetsplats och du rådfrågade nån direkt där. Utan det var med all säkerhet en sjuksköterska. Det är läkare och sjuksköterskorna som sätter diagnos. Läkarsekreterare som i alla fall här bemannar receptionen tar varken in patienter eller sätter en diagnos.

Av bilderna du satt in så liknar det utslag som även jag får när det är varmt. Men dom brukar försvinna efter ett tag.

Du har ingen klåda eller hur? Kan ha med tvättande att göra och vad du har använt för medel både vid tvätt och när du smörjer in dig. 

Tycker du ska ge VC en chans igen då det varit under en längre tid.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[FriidaMariie]
2013-08-21 17:21
0

Möjligt att det inte var fikarummet men däremot var det ett litet rum bakom receptionen och det var damen som stod i receptionen som kollade på mina händer. Det hela tog max 5 minuter. Sen vad du tror eller inte tror det är upp till dig. Jag kan inte komma på någon anledning till varför jag skulle hitta på en sådan sak?

Jag har ingen klåda, nej. När jag tvättar mig använder jag tvål av märket dax och vid smörjning märket atrix. Sen spritar jag händerna däremellan.

Man kan ju byta VC så jag får ge det ett försök till.. Tack :)

/ Frida

mongu
2013-08-21 18:56
2

Då var det i alla fall med all säkerhet en sjuksköterska som kollade på dina utslag. Många gånger så får man först träffa en sjuksköterska på VC för en första bedömning. 

Precis som på de stora akutmottagningarna så använder sig många VC också av triagesjuksköterskor. Dom bedömer om man behöver träffa en läkare eller om det inte är nödvändigt. Många saker kan skötas av sjuksköterskorna vilket gör att läkartiderna går till de som bäst behöver dom.

Det här är rent allmänt om hur det fungerar. Sen såklart när du inte blivit bra från dina utslag så är en ny kontakt bra.

Det kan va så att just dom märkena du använder inte passar dina händer. Du kanske ska prova att byta till nåt mildare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[FriidaMariie]
2013-08-21 19:40
0

Okej, ja då är det säkerligen så. Jag hade ingen aning om det och tyckte därför att det kändes väldigt oseriöst :)

Men jag ska börja med att byta märken och fungerar inte det så får jag gå till VC då.. Hade hoppats på att slippa det men ;)

Tack för hjälpen :D

Julia K
2014-12-29 12:04
12

Hej!

Jag ser att detta är en rätt gammal tråd men jag tror jag vet vad du har, det kanske du också vet vid det här laget. Jag upptäckte mina utslag för 11 år sedan, när jag väntade min andra son. Det började som små vätskefyllda blåsor i vänstra handflatan. Dessa skrumpnade sedan ihop och följdes av torr fjällande hud. Detta har jag sedan haft återkommande. Blåsor och sedan torr fjällande hur. Konstigt nog bara i vänster handflata. För någon veckan sedan upptäckte jag att jag inte hade vare sig blåsor eller narig hud i vänster handflata, vilket inte har hänt på över 11 år.

Först när utslagen var borta googlade jag på vad det var jag hade haft för något och kom fram till att det är en hudsjukdom som förkortas PPP och som bara sätter sig i handflator och under fotsulorna. Man kan ha det i bara en handflata. Det är en hudsjukdom som går i cykler. Ibland är det värre ibland lindrigare. Ofta lite värre när man är stressad vad det verkar som 

Jag äter ett kosttillskott, sedan två månader tillbaka, som är tillverkat av frukt, grönsaker och bär, inget annat konstigt tillsatt och kanske är det det som har hjälpt mig jag vet inte, men jag tror det. Superlycklig i alla fall :-)

Hoppas att du också har fått svar och också fått hjälp att kommat tillrätta med dina problem. Ha det gott!

[FriidaMariie]
2015-04-03 13:07
2

#7 Jag har inte varit aktiv här på ett tag. Men när jag läser din kommentar så slog det mig att jag sedan jag ändrat min kost till att äta mer bär och grönt så har jag inte haft några utslag. Dessutom är jag inte lika stressad längre. Kanske är det som du skriver :) Glad påsk !