Underfunktion i sköldskörteln
Jag har underfunktion i sköldkörteln och på mitt senaste prov visa de TSH 9 och läkarn verkar ej bry sig utan man får höja sitt levaxin som jag tar varje dag sen många år tillbaka.Är det någon som vart med om Liknande?När jag har så höga värden brukar man höja men läkarn sa de kan va så men får höja om du vill..Finns det någon som har problem med sin underfunktion här..??
Jag har det
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Jag har också sköldkörtelproblem. Lagom levaxin är bäst.
För lite levaxin gör dig trött och slö och för mycket ger hjärklappning och ångest.
Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Tyckte din läkare att ditt TSH-värde var okej?
Normalt brukar man ha som mål ett TSH-värde under 2 mU/l.
Levaxin innehåller en syntetisk form av T4 (ett av sköldkörtelhormonen). TSH är ett hormon som säger åt sköldkörteln att producera mer sköldkörtelhormon. När nivåerna av T3 & T4 är låga så ökar således TSH, och när nivåerna av T3 & T4 är höga så minskar TSH. I ditt fall med hypotyreos så är TSH förhöjt eftersom nivåerna av T3 & T4 är låga. Levaxinet gör att nivåerna av T4 stiger och således sjunker TSH. När man har TSH under 2 mU/l så brukar man betrakta levaxindosen som tillräcklig.
Vad gäller levaxinbehandling så skall dosökning ske var 4-6:e vecka om det behövs. TSH tar även tid att sjunka, någon månad. Så har du ändrat dosen den senaste månaden?
Låg fritt-T4 bra? Om fritt-T4 ligger bra men TSH förhöjt så kan det tolkas som att man inte skött behandlingen (TSH tar som sagt någon månad på sig att sjunka om man tagit mindre levaxin).
Har inte ändrat dosen men fick reda på att mitt TSH låg på 9 och sist låg detta på 8..Läkarn sa bara de kan va högt i perioder..Men läkarn tyckte jag kunde fortsätta med samma dos levaxin jag tar,fast ville jag höja fick ja göra detta.Tar 125 mikrogram var 3 e dag och 100 de andra men nu valde ja att ta 125 varannan dag.Jag tycker att de var lite väl högt nu så dax å höja ju!Vårdcentralen här verkar inte bry sig direkt..