Min tand går sönder
Jag är så ledsen just nu. Märkte just att en av mina framtänder håller på att gå sönder. Hur är det här möjligt? Jag borstar mina tänder dag och kväll. Jag dricker ingen läsk men däremot apelsinjuice. Kan apelsinjuice vara boven?
Jag sitter här i tårar. Jag vill inte förlora en av mina framtänder ju. Kan man få akut tid till tandläkaren för sådant här? Vad är den bästa lösningen för att ta itu med problemet? Brygga? Krona?
Jag är inte ens 30 år gammal och råkar ut för sådant här… Jag har varit med om mycket i mitt liv men det här får mig verkligen att vilja bara dö.
Du kanske saknar nån vitamin om den bara "vittrar" sönder?

Jag har haft trubbel med tänderna ändå sen jag var liten och vet hur det är. Ring tandläkaren direkt imorgon, detta ska dom ta akut. Nu vet jag inte hur mycket din tand gått sönder. Men är det bara en bit kan den gå att laga.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#1 Jag får hoppas att tandläkaren kan förklara för mig hur det har gått så här. Om det är brist på någon vitamin vill jag gärna ta och fixa det asap.
Jättekonstigt hur den bara faller sönder. Jag rörde där med tungan och vips hade en bit fallit bort… =/
#2 Jag ska ringa direkt imorgon. Jag är ju helt förstörd av det här. Jag är så fruktansvärt ledsen. Jag förstår inte ens hur det är möjligt.
Jag tvivlar på att de kan fixa den. Hela tanden har alltjämt varit väldigt svag och väldigt genomskinlig. Jag har jämt varit orolig över den här tanden i många många år faktiskt, men de har aldrig kommenterat det då jag har varit hos tandläkaren tidigare. =/
dricker du apelsinjuice varje dag?
#4 Nästan. =/ Men nu slängde jag all apelsinjuice jag hade kvar i kylskåpet.

Har du känsel i tanden?
Har för mig att apelsinjuice fräter på tänder..
#6 Jo, det har jag. Som sagt har jag ju haft problem med den här tanden tidigare. Den har alltid varit känslig och är det ännu. Då jag har varit till tandläkaren tidigare har jag känt att det gör ont i den tanden, mera känslig för ilningar och dylikt. Det är så fortfarande.

#8 Tandläkaren får ju bedöma hur allvarligt skadad tanden är, men är den mycket skadad kan ju en krona vara ett alternativ.
#9 Vadå krona? 🤔

#10 Är tanden mycket sönder kan man behöva en ersättning ofta i porslin istället.
#7 Alla citrusfrukter gör det tyvärr. Men jag trodde aldrig att tänder kunde bara falla sönder pga apelsinjuice.
#9 Blir nog inga billiga saker det här… Porslin ska det väl få vara, åtminstone inte något plast skräp. =/ Men ja, egna tänder är ju alltid bäst men vad gör man då de ger upp.

#12 Jag har en kindtand som är rotfylld med krona på och den funkar bra. Det enda är att jag har ju ingen känsel i den så det tog ett tag att vänja sig.
#13 Hmm, tycker ju annars att jag inte har någon känsel i tänderna förutom den där som är väldigt känslig och sönder just nu. :)

#14 Känsel är kanske fel ord :) vet inte hur jag ska förklara. Men på mig känns det som att det inte är riktigt min tand. Den känns främmande. Men det är kanske bara jag som är känslig :)
Fick tid tills nästa måndag så nu gäller det bara att vänta och hoppas att inte flera bitar från tanden faller bort. =P
D-vitamin, svavel, kalcium och magnesium är viktigt för tänderna. Detta brukar inte finnas i någon ordentligt mängd i multivitaminer så det kan vara bra att köpa olika tillskott. Kalcium kanske du får i dig tillräckligt via kosten men det andra är det mycket vanligt att man har brist på. Svavel får du i dig främst via råa grönsaker eller kosttillskott som heter MSM.
Om du äter eller dricker något surt kan du skölja munnen med vatten+bikarbonat efteråt för att ta bort den sura miljön i munnen. Det är också bra att dricka lite bikarbonat varje dag för att kroppen inte ska vara så sur. När kroppen är sur släpper skelettet plus tänderna ifrån sig kalcium för att basa kroppen, och det leder ju till benskörhet och sköra tänder.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#17 Jag tar zinkosan och D-vitamin samt multivitamin brustablett varje dag. Jag vet inte riktigt om det sen har något med det att göra. Jag ska dock sluta med brustabletter, det kanske inte är så bra för mina tänder…
Jag ska nog undvika sur mat och dylikt från och med nu. Jag har alltid älskat citrusfrukter men jag får väl ta och ge upp det. Det känns som ett säkrare val.
Ja brustabletter innehåller mycket artificiell citronsyra som inte är så bra för tänderna.
Hur mycket d-vitamin tar du?
Citrusfrukter är ju väldigt nyttigt och de basar kroppen så det är inte bara dåligt. Men just i munnen påverkar de tänderna dåligt. Jag försöker dricka en pressad eko-citron varje dag eller iaf flera dagar i veckan. Man kan använda sugrör för att tänderna inte ska påverkas lika mycket. Men du kanske ska låta bli allt sånt just nu i alla fall tills du vet hur du ska göra med din framtand.
#19 En tablett en gång om dagen som det står på burken. =P
Det är knasigt att sådant som är bra för kroppen kan vara helt förfärligt dåligt för tänderna… Suck… =/
#20 Hehe, ok. Vad är det för märke? Många d-vitamintillskott är otroligt låga doser.
#21 Minns inte vilket märke och jag är inte hemma just nu men fick det från hälsovårdsstationen.
Jag har, i grunden väldigt dåliga tänder så mina har fallit sönder lite här och där utan orsak. Som tur är har det än så länge bara varit någon visdomstand (kunde dra loss nästan hela tanden i smulor med fingret) och lite bitar på kindtänderna. För mig kvittar det vad jag äter eller dricker för tänderna är skräp ändå. Pappa har precis likadant. Självklart tar vi hand om tänderna trots att dom är skräp. Hoppas din tand håller sig hel och att dom fixar det lätt.

K2 är det vitamin som gör att kalcium går dit det skall, till skelett och tänder.
Extra viktigt är det med K2 om man tar D-3, då det ökar kalciumomsättningen.
Men det går bra att få K2 från livsmedel oxå, tex gräsbeteskött, gräsbetesmejerier, gräsbetesägg, gräsbeteskyckling, gräsbetesgris.
Som du märker handlar det om din mat ätit färskt gräs.. hö är inte samma sak.. men troligen bättre än soyamjöl.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#24 Grejen är ju att det kan finnas många orsaker till varför det här har hänt. Mer vet jag inte förrän jag har besökt tandläkaren på måndag. =/
#25 Förvänta dig inte att tandläkaren ska berätta för dig vilka mineraler/vitaminer du har brist på 😉
#26 Min tandläkare är jättebra. Har dock inte varit dit på över två år nu. Men jag tänkte mest att det kanske finns andra förklarningar, t.ex. förflyttning av tänderna eller något liknande.
Tydligen var det bara ett hål! Det blev lappat och nu är den i skick igen! Skönt att det var inte värre än så!
Vilken tur :)

Så då slapp du tugga färskt gräs.. skönt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.