Mörkt urin? (obs, bild förekommer)
Hej hörrni! Vill bara påpeka att jag ska såklart ringa vårdcentralen imorgon, men vill ändå lugna nerverna lite ikväll. Har sen i måndagskväll haft feber, inte skyhög utan runt 38 hela tiden. Även varit extremt yr, illamående konstant, haft ont i skelettet och även haft huvudvärk. Alldeles nyss när jag gick och kissade för att ta ett ägglossningstest så höll jag på att smälla av. Mitt urin var väldigt mörkt!! Dock luktade det inte konstigt eller så, utan var bara väldigt mörkt. Har googlat men hittar bara svar på typ njurproblem eller att det färgats pga livsmedel eller medecin, eller vätskebrist. Har inte ätit något som kan ha färgat, inga mediciner och inte vätskebrist, har druckit regelbundet pga febern.. Undrar nu om någon annan har haft samma "problem"? Vad kan det vara??

Du har feber, då svettas du, urinen blir koncentrerad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Fast idag har jag inte haft feber hela dagen, bara en febertopp.. Har haft värre tidigare i veckan, men då har det absolut inte sett ut sådär? :o
Jag tycker nog du ska ta en tripp till akuten, det kan vara njurbäckeninflammation, alltså urinvägsinfektion som smitit upp i njurarna på dig. Det bör inte vänta.
tycker du ska börja med det enklaste se till att få i dig mera vatten typ 1 liter i alla fall nu ikväll/natt men överdriv inte vätskeintaget för mycket då det kan vara farligt
o se om det får urinen att bli ljusare för i så fall är det vätskebrist
hur mycket har du druckit idag cirka? och vilka drycker?
sen kan det ju vara febern som ställer till det mer än du tror med påföljden vätskebrist
Börja med att försök få i dig lite mer vätska. Ring sjukvårdsupplysningen innan du beger dig till akuten.
Visserligen är urinen mörkfärgad men inte så alarmerande vad man kan se av bilden.
/Maria
Det kan kanske vara en urinvägsinfektion (blodrester i urinen?). Det är bra att du får det kollat. Krya på dig!
Jag tror du är uttorkad. Jag lämnade ett urinprov på vårdcentralen nyligen, det såg ut ungefär sådär. Som mörk äppeljuice. Försök dricka lite mer.
Tack allihopa för att ni brytt er om mitt kiss, men ingen fara.. Fick tips av läkaren att dricka ca 1 liter extra när jag har feber, vilket jag fortfarande har då jag fått ett elakt halsvirus också.. Så det var inte farligare än så, men hade aldrig varit med om att det varit så mörkt så blev lite orolig.. ☺ men som sagt, ingen fara :)