Cryptosporodium
Nu var det ett bra tag sen jag hade oturen att insjukna i det där, men jag är lite nyfiken på ifall någon annan här haft det? Hur såg ert sjukdomsförlopp ut? Själv var jag sjuk i 10 dagar, varav 9 kräktes jag minst en gång om dagen (jag vet, man kräks inte av cryptosporodium). Dessutom var det varmt som attan och jag missade de finaste dagarna på hela förra sommaren. Fy satan!
Medarbetare på Skor iFokus
Skulle lagt till att läkaren på smittskyddsavdelningen blev förvånad av att jag kräktes, och att det höll i sig så länge. Eloge till mig! Haha
Själv blev jag drabbad av det här:
"Under 2010 utbröt ett stort vattenburet utbrott i Östersund med 27 000 smittade. Utbrottet ledde bland annat till att östersundsborna fick koka sitt dricksvatten under nästan tre månader. Kostnaden för kommunen beräknades uppgå till 220 miljoner kronor. Före utbrottet i Östersund 2010 hade enbart ett vattenburet utbrott i Sverige rapporterats. Vid det utbrottet hade avloppspåverkat vatten från en å tryckts in i det kommunala nätet. Utbrottet orsakades av flera olika sjukdomsagens, förutom Cryptosporidium även Giardia och Campylobacter." från den här sidan.
Det var ingen rolig tid. Jag "klarade" mig med buksmärtor och illamående. Slapp kräkningar och diarré. Minns dock inte hur länge jag var "sjuk".
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Jag bodde 50% av tiden i Östersund när det begav sig, andra 50% bodde jag på landet med egen brunn. Blev väl inte direkt sjuk (fick täcka upp för mina kolleger dock), däremot var det ungefär då som mina IBS-besvär började. Ingen kan dock säga om det var cryptosporidiernas fel eller om det var en olycklig slump.
Dock var flera kolleger riktigt sjuka och en del råkade ju ut för influensa och vinterkräksjuka, så fick hoppa in med kort varsel rätt ofta.
Skönt att jag inte är ensam! Jag är dock hallänning, så här är det inte speciellt vanligt…
När vi fick cryptosporidium i vattnet i Östersund var jag ganska tidig att bli smittad, innan man kommit fram till vad det var. Jag gick till skolsystern och beskrev mina symptom, vilka var extrema magsmärtor efter maten och hanterbara magsmärtor konstant, och diarré flera dagar i sträck. Hon sa att det var fler elever som kommit till henne med liknande symptom och att det antagligen var någon form av maginfluensa.
Det höll i sig i nästan 2 veckor för mig eftersom jag blev smittad innan de flesta och fortsatte dricka vattnet och fyllde på med nya cryptosar. Det tog ca 7 dagar efter att jag slutat dricka vattnet till att jag kände mig helt frisk 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#5 måste varit en lättnad att få veta varifrån det kom och att du kunde göra något! Jag vet fortfarande hur tusan jag fick det när jag var i Skåne…