Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2261 ggr
goldenhamsters
2015-03-19 23:46
0

Körtelfeber?

Torsdagen den 5 mars för lite mer än två veckor sedan så insjuknade jag i vad som jag trodde var halsfluss. Hade 39 graders feber i en vecka, jättesvullna halsmandlar som var i princip helt vita av var, svullna lymfkörtlar. Jag kunde i princip inte äta något, så jag besökte en doktor. Mitt halstest för streptokocker var negativt, och de ville ta blodprov på mig men jag är extremt extremt spruträdd så jag klarade inte av det. Hade en sjukdom som liten som gjorde att jag blev som en försökskanin de tog dussintals av blodprov på mig, så idag är jag otroligt rädd för sprutor. Läkaren skrev i alla fall ut pencillin till mig utan några större undersökningar. Dagarna gick och jag blev inte bättre av pencillin, utan kände mer att jag mådde sämre av det. Jag kände mig efter 11 dagar lite bättre, Hade knappt någon feber och min hals var mycket bättre. Gick till skolan i två dagar, och då fick jag feber igen och mådde mycket sämre. Vilade en dag från skolan sen gick jag idag till skolan men kände mig helt svimfärdig så var tvungen att gå hem efter en lektion. Jag känner mig väldigt utmattad, det enda jag orkar är att vila nu, klarar knappt att se på tv. Det är jobbigt för mig att ens ta mig från ett rum till ett annat, för jag känner mig så utmattad. Desto mer saker jag försöker göra, desto sämre blir jag. Jag gissar på att det är körtelfeber jag har, men jag kan inte fastställa det för jag kan inte ta blodprov. Tycker ni att det låter som att jag har körtelfeber?

Mvh Alicia.

Maria
2015-03-20 06:49
0

Ingen kan svara på det så här över nätet.

Tala om för din läkare hur rädd du är och det märktes förmodligen förra gången. Du kan få ligga ner medan de tar prov på dig. Sköterskorna brukar vara väldigt vana vid rädda patienter och det brukar gå jättebra.

Det känns som du borde kontakta din läkare igen.

/Maria

nypisnina
2015-03-20 16:13
2

Har du fler symptom? Jag har haft körtelfeber i vuxen ålder (Var väl 22-23 år gammal något sånt) och då blir man väldigt sjuk.
Hur gammal är du?
Jättesvårt att säga vad det kan vara men gå till läkaren igen tycker jag.
Jag hade förstorad mjälte och leverpåverkan och en mängd olika symptom så att få diagnosen var väldigt bra för mig som håller på med hästar.
En knuff på magen av häst och det hade kunnat gå riktigt illa.

Surpan
2015-03-26 13:03
0

Jag har också haft körtelfeber i vuxen ålder, och jag kan säga att du känner att det inte är en vanlig halsfluss. Jag svullnade rejält i armhålor och ljumskar, mjälten svullnar upp så att bara gå kortare sträckor gav en väldig magvärk. Man sover extremt mycket (upp mot 20 timmar per dygn) och har hög feber. Jag var sjukskriven i 3 veckor och mådde inte OK igen förrän efter 3-4 månader. Körtelfeber är en hemsk sjukdom.

Dock så har jag haft vidriga streptokocker också! Jag hade precis som du halsfluss utan att det syntes på halsprovet, och fick pencillin (kåvepenin) i 10 dagar. Jag blev bättre och gick till skolan. Sen blev jag jättesjuk igen i samma sak. Jag fick ett bredare pencillin och så började det om. Jag var sjuk i 2 månader och tog fyra stycken antibiotikakurer. Tillslut blev jag inlagd på sjukhuset med antibiotika intravenöst.

Tillslut så kom jag till en läkare som gjorde ett halsprov. Jag hade tydligen haft streptokockern i bihålorna, var de trivts väldigt bra pga mitt nässpraysanvändande. Jag fick då astamedicin utskrivet, i tablettform, för att öppna upp bihålorna och skapa en mindre trivsam miljö för bakterierna. Det fungerade!

Så mitt råd till dig är att gå tillbaka till vårdcentralen och be om ett näsprov till att börja med. 🙂

Jag antar att du tog hela pencillinkuren som du skulle? Fick du kåvepenin? Om det visar sig att läkaren vill skriva ut en omgång till - be om att inte få kåvepenin. Jag vet att det är flera som haft problem med att den inte tagit allt vid halsfluss. MEn ja, att ta antibiotika suger för magen.

/Surpan