Muntorrhet
Jag blev så jäkla muntorr för ett tag sen! Äter mediciner som ger muntorrhet som biverkan (båda två ger det…) men det är lite olika från dag till dag.
Grejen är att jag inte har några tabletter eller tuggummin som ökar salivproduktionen, och nu har ju alla apotek och affärer stängt… Några tips?
Medarbetare på Skor iFokus
Citronvatten i små klunkar tycker jag kan hjälpa mig, jag äter också mediciner som ger muntorrhet
att äta något tycker jag brukar hjälpa! ibland kan det funka att dricka, men det funkar oftast inte så bra. så något att äta, gärna något du suger på, typ karamelliknande. dock kanske det inte är jättebra att ta något supersött som förstör tänderna eftersom salivet fungerar som ett skydd för tänderna..
eller borsta tänderna kanske? man kan ju också massera lite under käkbenen typ, där salivkörtlarna sitter, så brukar det kunna produceras lite mer :)
Du kanske inte snusar men annars ökar det salivproduktionen en aning😉
/Maria
#1 dricka undviker jag helst, men kanske lite i små klunkar
#2 Ja, jag får leta och se ifall vi har något hemma! Något att suga på lär dock bli svårt, har ju bara klubbor 😕
#4 men det kanske är okej att ta en klubba om man borstar tänderna efteråt..? kanske t.om före OCH efter? :) :)
#5 kanske… ska tänka på det lite! Läste att något med tuggmotstånd är bra, typ morot!
Sura saker ökar salivproduktionen. Citron, som Sabina nämnde. Ibland räcker det att bara tänka att man äter citron så sätter niagarafallet igång :-)
#7 det hade jag helt glömt! Idag blir det nog att köpa sånna tabletter i alla fall, ska ju ändå iväg på föreläsning