Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1282 ggr
ilenna90
0

träna med halsont?

Jag har googlat men hittat så sjukt många olika svar så nu frågar jag här och hoppas åtminstone 2 personer kan ha samma åsikt haha. 

Är det farligt att träna om man har liiite halsont? Det dök upp nu på förmiddagen och jag har ingen feber eller känner mig sjuk i övrigt. Har läst om hjärtmuskelinflammation men vet inte ifall det bara är en risk om man har halsont OCH feber? Eller om det gäller kraftigt halsont osv. 
Det är ett aerobicspass träningen gäller. 

Någon som vet? :(

ilenna90
0

nästan 30 st som läst men ingen som har nått svar? 8)

[TanatosNyx]
1

lätta besvär utan feber kan du träna försiktigt med, men du ska absolut inte ta ut dig. Lite lagom motion är alltså ok. 🙂 har man större besvär och eller feber så är det vila som gäller.

sisela
1

Tänk på att om du ska träna ihop med andra så kanske du smittar dem och det vill de nog inte.

ilenna90
0

#2 blev att jag stannade hemma ändå :/ aerobics är ju verkligen pulshöjande så kändes inte som att det skulle platsa in under försiktig träning :( så typiskt när man verkligen vill iväg! 

#3 är ju inte sjuk på det sättet, och ska man akta sig för människor som har minsta symptom av förkylning kan man nog inte gå utanför dörren ;)

[TanatosNyx]
0

Förkylning smittar som värst precis när de håller på att bryta ut, samt 3 dagar efter insjuknande. Sedan avtar smittorisken successivt, så visst har #3 rätt.

ilenna90
0

okej då vet jag =) men undrade ändå ifall jag kunde träna. Men nu avstod jag som sagt för att inte riskera att bli mer sjuk.