Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5915 ggr
IdaBabe
1

OP ärr + solarium?

Det är så att jag vi ska ha en stor släktträff i April där jag ska ha en klänning som går till knäna och är rätt öppen i ryggen med ett kryss. Nu i vintertid är man verkligen en blekfis, och jag vill gärna inte vara jätte blek på släktträffen och har funderat lite på att ev sola solarium.. Jag brukar aldrig göra det, har bara testat på det 2 gånger i mitt liv..
Men det är så att jag blev opererad för nästan precis 3 månader sedan och har fyra ärr på magen. Kan man sola solarium i alla fall trots sina ärr? Jag har läst på vissa ställen att det blir värre ärr, och på vissa ställen har jag läst att det hjälper läkningen och ger bättre utseende.. Vad är det som stämmer egentligen? När jag blev opererad sa dom ingenting om att jag borde undvika solen. Kan jag sola solarium någon gång utan att de ska påverka utseendet allt för mycket? :)

Maria
1

Man brukar väl säga att man ska skydda ärr mot solen minst ett halvår.

Huden är ju mycket tunn på färska ärr och man kan bränna sig där.

Om du nu ska sola så kan du ju täcka ärren.

Varför dom inget sa om solning var väl kanske för att de är fel årstid och ingen tänker på det.

/Maria

Aleya
0

Fick rådet att täcka ärret vid solning för att det skulle bli snyggare ärrvävnad

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Daisy-Moa-Elsa]
2

Varför inte använda brun utan sol? Risken är att du får fulare och röda ärr, som sen tar längre tid att "blekna"

[Thiah]
2

Var försiktig med ärren och skydda dom rejält om du inte vill ha fula ärr i framtiden. Jag har bränt ett ärr en gång och det är ingen höjdare. Jag fick rådet att skydda mina ärr i ett år men var försiktigt med dem i säkert 5. Har tre rejäla op ärr. Sen finns ju som sagt brun utan sol och sådan där spray tan. Jag skulle hellre kostat på mig en spray tan än att ligga i solarium.

OlgaMaria
0

Jag kan tänka mig att gamla ärr faktiskt kan blekna och se bättre ut tack vare solljus, men den första tiden efteråt ska man skydda ärren. Du kan ju sola och täcka över magen.

Jag har ett fyra månader gammalt stort ärr och jag hade inte brytt mig, men det är så stort och kommer ändå synas massor antagligen hela mitt liv. "Samma" ärr har jag haft i sex år men opererades igen för fyra månader i samma ärr. Innan det sa en del vänner att det verkligen hade bleknat fint. Har solat mycket på det ärret, men inte de första fyra månaderna typ.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
0

#5 jag har väldigt fina och tunna ärr också men har som sagt innan skött om dom från rejäl sol. Då menar jag solarium eller t.ex. utomlands. Svensk sol bränner jag mig inte på.

fridaas
0

När jag opererades i höften täckte jag ärret med plåster i 5 år efteråt på inrådan av läkare och mamma. Nu är det snart 10 år sedan jag opererades sist och har brände mig förra året och hela ärret svullnade upp massor, allt annat än skönt! Så täck (solskyddskräm hjälper inte) ordentligt med plåster/tejp eller liknande.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
0

Det kanske kan hänga ihop med att du skyddat ärret så mycket också? Jag har haft mina ärr i solen efter en tid och det har gått bra. De har väl vant sig successivt. Mitt ena ärr sitter synligt om man har ett linne. Känns inte roligt att gå runt med ett stort plåster.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus