Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 4283 ggr
[brinker]
0

Smärta ländrygg

Hej… igen.

Jag gjorde vanlig skelett röntgen igår från bröstkorg ner till bäcken.
Jag har haft, värk i stort sätt helakroppen, men det börjar bli bättre i övre rygg men ländryggen blir allt värre :(

Nu när jag går ute strålar smärtan ner mot höfterna att jag har börjat halta och gå stelt de senaste 2 dagarna, smärtan kommer snabbare än innan, den är som lugnast precis när jag vaknat, men är som värst på kvällen/ natten och jobbig där emellan.

Jag kom i alla fall till en läkare som skickade mig till röntgen samma dag, men han ville inte säga vad han trodde det kunde vara. Jag tänkter ju reumatiskt hela tiden nu, men som en sa, kanske kan vara diskbråck?

Har haft en lugn molande värk i korsryggen sedan innan somras, men för ca 1 månad sedan blommade allt upp i samband med min hand som blev bruten… resten av kroppen börjar kännas bättre men ländryggen/korsryggen sämre… Börjar bli lite nervös nu när jag inte kan gå normalt.

Samt det gör ont när jag sitter för länge, går och ligger men samtidigt känns det minst när jag ligger (blixt stilla) eller står (blixtstilla).

Någon som har varit med om något liknande?

[Sabina]
0

Du borde begära att få ett MR röntgen. Är det diskbråck så syns det inte på ett vanligt röntgen. Vid MR röntgen kan man se nervtrådarna om de skulle ligga i kläm, vara inflammerade osv.

Sen tänkte jag direkt på fibromyalgi men är för dåligt insatt för att säga hur det yttrar sig.

[brinker]
0

Mmm, jag förstår inte riktigt varför jag fick vanlig röntgen, men jag glömde fråga vilken röntgen när jag var hos läkaren, är inte så insatt i vad man kan se på röntgen och de olika sorters röntgen.

Jag ska ringa på tisdag och kolla om de fått svar, visar det ingenting åker jag till akuten på onsdag så kanske de kan kolla igenom mig bättre där. Börjar bli trött på detta nu, speciellt när det påverkar hur jag går. Är läskigt! 😕

[Sabina]
1

Jag förstår att du blir trött på din smärta, det är väldigt nedbrytande att ha ont under så lång tid.
Hoppas du får veta vad du råkat ut för redan på tisdag. Det är ju väldigt jobbigt att gå omkring och inte veta vad som hänt med en. Jag tycker det är jättebra att du inte ger dig utan ställer in dig på att få en diagnos. Om de inte hittar något denna gång så måste de gå vidare tills dom hittar vad som orsakar smärtan och svullnaden.
Lycka till! 🤗

Åsa S
0

Ja så känner jag mig då det hoppat snett i ryggen på några ställen så nerver kommer i kläm. Men det brukar min superbra kiropraktor knäcka rätt. Hos mig hoppar det ofta snett i ländryggen och sedan blir man ju lite sned och det brukar följas av att de hoppar snett  även längre upp i ryggen.

Men kan nog vara bra utesluta diskbråck innan man söker alternativ hjälp hos ex kiropraktor

OlgaMaria
0

Avvakta först och se om du kan få mer hjälp och utredning genom din vårdcentral. Det är bästa vägen att gå. Man behöver tålamod men det är bäst om du kan få engagemang och hjälp från vårdcentralen. Du kan ju alltid säga till dem "annars åker jag till akuten". Lite hot måste inte vara fel ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[brinker]
0

jag åkte till jourcentralen idag men de ville inte ta emot mig, de sa att eftersom jag är under utredning via min vårdcentral så är det dem jag måste kontakta och gå via, inte ens ett annat läkemedel kunde de skriva ut till mig! För jag har slutat med ipren, alvedon och pronaxen nu eftersom jag får djävulskt ont i min mage av det!

Ska till vårdcentralen imorgon, jag hoppas de har fått svar från röntgen imorgon.
Jag orkar bara inte längre, och vill de att jag ska ta anti inflammatoriskt får de ju ge mig något min mage klarar av!

Enligt de på jourcentralen hade de skrivit att jag hade muskelvärk…
Tack för det meddelandet, var ingen som hade sagt till mig. Visste inte att det gjorde ont i skelettet när man har muskelvärk. Samt haft det i 10 månader och blivit gradvis värre med tiden och spridit sig.

Men men… läkarna vet väl vad de snackar om. 🤦‍♂️

Maria
0

#6 Du väntar ju svar från röntgen så det är kanske inte så konstigt att du fick besked att du får avvakta och höra vad din utredning på vårdcentralen säger.

Hoppas också att ditt svar har kommit tills imorgon.

/Maria

OlgaMaria
0

Ipren är väldigt dåligt för känsliga magar. Men alvedon ska nog vara ok! Pronaxen vet jag inte. Lycka till!

[brinker]
0

Jopp, men värken blir liksom bara värre och  nu kan jag inte äta några tabletter heller, fick magont av alvedon också. Har ont i hela buken titt som tätt och gör även ont i buken när jag böjer mig ner.

Jag förstår att de måste invänta svar på röntgen innan vi kan gå vidare, men jag kunde väl ändå fått recept på en annan medicin. Jag måste ju kunna få gå runt lite hemma, sova osv. Gör konstant ont och vågar inte längre ta de värktabletter jag har.

Men får väl stå ut. 😕

OlgaMaria
1

Magnesiumtillskott hjälper ofta en hel del mot värk.

Maria
0

#9 Alvedon eller Panodil är de värktabletter som är "snällast" mot magen så det är kanske svårt att hitta ett annat alternativ.

/Maria

Halvdansken
1

Alvedon är däremot inte särskilt snäll mot levern. Ar försiktig med dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[brinker]
0

Inatt hände något intressant, när jag skulle vända mig i sängen vred jag mej på ett sätt så jag hörde 3 mega käck i ryggen (kände också) åh vad skönt det kändes, som att jag blev mer rörlig.

Idag på promenaderna har jag inte fått lika ont som jag brukar, ont fortfarande men det brukar vara mer intensivt, haltade inte och kunde vicka på rumpan 😃

Min röntgen visade inget fel på mitt skelett, skönt, men samtidigt skumt, eftersom det knäckte till så och det kändes skönt, inte ont.

Men jag får fortfarande as ont i vänster sida buk/revbensbåge.
Jag fick en tid hos läkare imorgon och ska prata då, ska fråga efter mr röntgen, är det inflammation eller något ligger i kläm borde de ju se det där. Måste även få annan medicin.

Men nu ska jag njuta av att jag har en bra dag, vilket jag inte har haft på evigheter, lite kaffe och sedan meditation ❤️

Åsa S
1

Låter som det kanske är nått som hoppat snett i ryggen för det brukar kännas som en lättnad i hela kroppen då de knäcks tillbaka. Hade ett år då jag inte tyckte jag hade tid gå till kiropraktorn utan gick med det sneda i rätt många månader och vilken smärta jag fick i kroppen det blev bara värre med tiden. Sedan behövdes både kiropraktorbesök + stötvägsbehandling för att få fason på de helt stelnade och inflammerade musklerna så att de blev mjuka igen.

Så hittar de inget våga gå till en kiropraktor de studerar ryggar i rätt många år, de studerar ryggen bra mycket längre än vanliga läkare.

[brinker]
0

Var hos läkaren idag, en mycket bättre läkare än innan då hon lyssnade på mig o ställde frågor.

Men enligt henne trodde hon mer på att det var en muskelinflammation, även det i sidan av buken som jag har haft i 6 månader. Hon skrev ut morfin tabletter och omepratzol för magslemhinnan (jag vet säkert stavfel.)

I 14 dgr, sedan träffa sjukgymnast också.
OK tänker jag, har jag haft sidan i buken i över 6 månader kan jag väl överleva 2 veckor till, nu fick jag morfin för smärtan om det blir så extremt som innan.

Alla läkare säger att tröttheten beror på mensen, men jag vet att det inte är det, men ingen lyssnar. Har haft sömn svårigheter sedan tonåren och blivit värre i 20-års åldern. Jag kan ligga vaken hela nätter alltså. Det är kämpigt att somna. Men när jag tog alla de smärtstillande så märkte jag hur lätt jag somnade för de gjorde mig så trött så när jag blundade somnade jag efter 10 minuter, fick in en bra sovrutin också, nu är tabletterna ur systemet och jag är tillbaka till att inte kunna sova.

När slemhinnan i magen mår bättre får jag väl poppa alvedon så jag kan sova.

Maria
0

Vad är det för Morfinmedicin du fått? Man kan bli väldigt förstoppad av morfin. Bara så du vet.

/Maria

[brinker]
0

Hej Maria,

Jag vet inte, jag frågade inte, hon sa bara att det var morfintabletter, jag får säkert den svagaste styrkan. Hehe, jo tack, jag vet att morfin är förstoppande, men jag får  överväga om jag hellre blir förstoppad eller har mega ont, jag har bulk medel hemma, annars får jag köpa microlax eller vad de heter.

Jag blir stenhård i magen av alvedon, ipren och pronaxen också. Var rena helvetet.

Förhoppningsvis behöver jag inte ta morfinet så ofta.

Ska hämta ut medicinen om 2 timmar då jag ska till affären.

OlgaMaria
0

Köp magnesium kära du. Det är bra för att kunna somna, utan en massa biverkningar. Vid smärta förbrukas magnesium fortare än normalt så jag tror nog att du har brist. Och vid brist på magnesium blir det nästan omöjligt att sova. Magnesium används i alla funktioner i kroppen som har med vila och avslappning att göra. Det används i minst 300 olika funktioner i kroppen. Köp det! Gå till hälsokosten där de har rejälare doser.

Halvdansken
1

Alvedon sabbar levern. Jag hade satsat på en kiropraktor.

Maria
3

#19 "Kan" sabba levern snarare.

Jag äter mycket paracetamol och tar leverprover då och då men ändå så länge är alla provsvar bra.

Självklart så är det bra om man kan hitta andra alternativ som lindrar i första hand.

/Maria

Åsa S
0

Hade också testat en kiropraktor istället för att knapra piller. För inflammationerna och smärtan går inte över ifall det är nått som sitter snett för då belastas musklerna fel och blir inflammerade, pillrena tar inte bort grunden till varför det gör ont. Så det kan vara bra att låta en kiropraktor kolla ifall det är nått som sitter snett (sjukvården är rätt värdelös i fall där nått hoppat snett i en led de brukar ofta inte hitta eller se nått fel, min kiropraktor brukar säga när jag kommer in att oj vad sned du är jag vet var felet är och trycker direkt där jag har ont för att visa mig att det är där felet ligger sedan blir det lite massage för att mjuka upp musklerna och sedan knäcker han till de leder det handlar om oc smärtan brukar släppa i stort sett helt då. )

Halvdansken
0

Akupunktur kan också vara en hjälp. Jag blev av med min musarm/golfarmbåge på 6 gånger akupunktur. Det kunde inte min läkare som bara rekommenderade binjurebakhormon (kortison).

Inte samma sak, men titta lite på alternativen.

[brinker]
0

Citydon.
Tog en tablett o fick as ont i magen, men de sa jag kunde ta dem ändå…
Har ej ont i magen längre men mår illa (är en biverkning).

Jo jag vill ju självklart läka o inte bara behandla symptomen, men jag e desperat nu! Jag orkar inte rent mentalt längre, är ett känslomässigt vrak.

Ska till sjukgymnast nästa v, får se vad han säger.

Maria
0

Citodon innehåller paracetamol och vilket är det "mildaste" om man nu kan säga så, för just magen men som sagt så har det påverkan på andra organ men man kan äta 8 Citodon på ett dygn och skador får man oftast bara om man överdoserar eller äter en lång tid. Det innehåller också kodein vilket är ett morfinliknande ämne.

Jag har i långa perioder ätit maxdos och som sagt så har min lever klarat sig men man ska alltid vara försiktig.

Hoppas du får någon hjälp av sjukgymnasten.

/Maria

[brinker]
0

Jag tog ½ citodon med 1 alvedon igår ca 3 tim senare tog jag 1 alvedon till o så släppte allt. Kunde sedan sova också. Lite magknip men inte ont.

Vill ju helst inte äta piller. Har ont idag också, brukar inte ha värk på morgonen som jag haft/har idag. Men har dragit ner på promenaderna igen.

Min sjukförlängning för min hand verkar inte som att det ska gå igenom enligt min fk-handläggare. Så, jag ringde till psykolog idag o ska se om jag kan få in en tid. För jag är deprimerad, gråter för allt o inget, inte självmordbenägen men orkar inte bry mig längre om något liksom. Min personlighet har gjort en hel u-sväng de senaste veckorna, blir inte bättre heller.

De säger muskelinflammation även för det i min vänstra buk.
Jag vet inte hur en muskelinflammation känns, men mitt psyke är pajj iaf och det känns som att ingen läkare lyssnar på mig. Inte äns inne på akuten.

Igår fick jag mitt första extrema depression symptom som endast kommer när det gått för långt, jag ville röka cigg, va på väg till bilen för att köpa cigg men skrek på mig själv nej och gick hem igen, drömde ist att jag rökte en massa.
(fd rökare)

Jag är ett känslomässigt vrak just nu, sedan vet jag inte om citodonet gör att jag känner mig extra deppig efter effekterna har släppt, för jag har totalt brytit ihop de senaste 2 dagarna.

OlgaMaria
0

Jo det kan nog påverka psyket en del med citodon. Att man vill ha mer, eller något annat som tillfredsställer.

Maria
3

#26 Då skulle jag knappt kunna fungera de dagar jag tar 8 Citodon.

Man reagerar olika på mediciner  men att en halv Citodon skulle påverka psyket så dagen efter to.m har jag svårt att förstå.

/Maria

[Sabina]
0

Jag tror inte heller det är citodonet en halv kan inte ha så stor effekt på psyket. Tror mer det är all oro TS känner som kan framkalla det. TS hoppas du får hjälp av psykologen ❤️

[brinker]
0

Jopp, e nog jag som mår dåligt på alla sätt o vis nu.
Psykologen sa att jag kan få snabbare tid med remiss, bad mig be läkaren om remiss om det inte gick hade de inte tid för mig förrän om 2 v. Han ville dock att jag helst skulle till en kurator hos vc om jag inte var riktigt riktigt deprimerad. Annars var jag självklart välkommen men att utan remiss så var det 2 v väntetid.

Vi får la se, av erfarenhet är det månaders väntetid för kurator (utan remiss) så mina förhoppningar är inte höga. Kontakta läkare igen för remiss känns bara bläigt, är så trött på dem, har varit hos 4 läkare denna v o den e inte ens slut än.

Maria
0

Två veckors väntetid till psykolog utan remiss låter väldigt snabbt tycker jag med tanke på alla vårdköer.

Vårdgarantin är 3 månader.

/Maria

[brinker]
0

Jo, det tyckte jag också var hyfsat snabbt, men vill ju komma in iaf nästa v. Men jag skulle ringa dem imon igen om jag inte får tid hos kurator lr remiss från läkare. Och eftersom jag inte orkar krångla med läkare o nästa gång jag kan ringa kurator för att se om de har tider är på tis, så kommer jag ju att ringa psykologen imon igen för den där tiden i slutet av feb.

När jag behövde akut hjälp förra året fick jag vänta 3 månader.

Halvdansken
0

Men prova en kiropraktor snarast. . Om det är nerver som ligger i kläm i ryggen så kan man få ont lite överallt. Jag fick inte ordning på min huvudvärk förrän en kiropraktor rättade upp mig.

Tänk om allt det här bara ar fysiskt?

[brinker]
1

Hej Halvdansken,

Jag ska till kiropraktor nästa v. 😃
Men jag har ju gått till läkare i snart 2 månader pga värken (ryggen) och inte vetat vad det kan ha varit och fått 3 olika diagnoser, men för några nätter sedan vred jag mej i sängen och 3 höga knäck från sidan av ryggen hördes, sååå skönt, min högra sida har blivit lite mer rörlig nu. Efter detta hände tänkte jag med kiropraktor, därför jag ska dit nu!

Gick till läkare efter detta hände men hon sa muskelinflammation.
Jag tror inte på det.

Jag hoppas verkligen att kiropraktorn knäcker tillbaka allt och jag sedan säkert får träna någonting för mina muskler är säkerligen helt spända. Jag håller tummarna att det är även detta då som påverkar sidan av min buk, ska prata med kiropraktorn om det också, för sidan av buken har jag haft i 7 månader nu.

Det är fysiskt, men har nu börjat påverka mig mentalt och känslomässigt.
Så på så vis är hela jag sönder för tillfället. 💔

Om jag bara kan få rätt på kroppen o börja leva igen utan smärta kan jag lova att jag inom någon v kommer må super bra även i känslor o mentalitet! Jag vet hur jag fungerar. 🦸‍♂️

Halvdansken
1

Det kan ta lite tid också hos en kiropraktor, eftersom dina muskler är spända och liksom "drar dig tillbaka" till det dåliga läget.  När jag började så gick jag typ 2 gånger i veckan i två veckor, en gång i veckan i 3 veckor, 1 gång i månaden osv…

Sen lär man sig själv att rätta upp på det. Om jag vaknar på natten (musklerna är avslappnade) så kan jag vrida lite på ryggen, och knakar det till, ungefär det som hände dig.

Hoppas verkligen det hjälper, jag var också hos läkare som sa "lär dig leva med det" om min huvudvärk i många år.

[brinker]
1

Om kiropraktorn nu hittar felet och kan hjälpa mig kommer jag garanterat gå tillbaka, för jag vill ju självklart bli frisk. Får helt enkelt gå dit så länge det behövs.

Jag spänner mig det vet jag, men vem gör inte det när dem har väldigt ont.
Fick i mig en citodon o en alvedon, kan röra mig nu igen 🙂 Hoppa jag somnar gött sedan!

Läkare… vissa av dem undrar man vart dem har fått sin utbildning, eller om de ens är utbildade. De kan ju iaf ge tips o råd om vart man kan vända sig ist för att bara ge medicin o säga avvakta. 

Neh, sådant får man tar reda på själv, jag hade tur att min bror har en vän som haft liknande problem och han gick till kiropraktor. Har även kollat runt lite på forum o läst runt lite om olika alternativ.

Jaja, nu är det bara att avvakta tills kiropraktorn och sedan får jag se om det hjälper och vad han har att säga. 🙂

Halvdansken
0

Berätta hur det går!

annia1
0

Brinker i inlägg 15 skriver du att du ska till sjukgymnast. Sen skriver du att du ska till kiropraktor. Är det felskrivning eller ska du till båda. Om du ska till båda vad ska sjukgymnasten göra.

För du ska inte behandlas av två stycken olika samtidigt. För båda gör upp en plan för hur du ska behandlas utifrån dina problem och så att kroppen får vila emellan. Så välj en som ska behandla. Och jag ser inget problem om det är sjukgymnasten, bara se till att du även får massage.

Sen skriver du om mensen och som jag tolkar det så har du nåt problem med den. Visst det du skriver om dina problem så låter det som nåt ligger fel i ryggen. Men inte säkert att alla problem kommer från det. Det jag tänker på är endometrios. Jag vet inte nånting om det förutom att det är olika från kvinna till kvinna och att det kan vara rätt jävligt och att det kan bli värre med tiden. Det finns en sajt här på iFokus som handlar om endometrios så kanske läsa lite där och ev ställa frågor.

.

[brinker]
0

Jag ska till sjukgymnast för läkaren sa att det kan vara bra för mig att veta hur jag ska använda ryggen, hållning, övningar osv. Kiropraktor har jag själv bestämt att jag ska prova för en nattknäcktes det till i ryggen o det kändes skönt o jag blev mer rörlig. Jag har riklig mens vilket gör att jag har järnbrist enligt läkarna o det har jaghadt sedan tidig 20-års åldern. Jag ska kolla lite om det du skrev. Om jag har en sjukdom tror jag mer det e reumatiskt.

annia1
0

Ok då ser jag inga problem med att du även går till sjukgymnasten.

Det är ju det att du hörde hur det knäcktes och du blev bättre som "talar för" att nåt ligger fel.
För att du inte ska riskera bli besviken när du går till kiropraktorn. Första gången inte alldeles säkert att han kommer knäcka nåt.
Nu kan jag inte säga att det gäller alla utan kan bara gå på de som jag varit hos. 
Först så kommer ni prata om de problem du har. Sen får du troligen ta av dig så du bara har trosor och bh på dig. Sen gå fram och tillbaka och sen att han kommer känna igenom din kropp. Så beroende på hur lång tid det tar så inte säkert att det finns tid att göra nåt första gången. Men du bör då få reda på om han kan göra nåt.

När du har så pass mycket besvär så inte säkert att alla besvär kommer från en sak så bra om du håller "dörrarna" öppna för att det kan finnas mer.

.

Åsa S
0

Va vad har du varit hos för kiropraktor??? Har ALDRIG behövt ta av mig kläderna och jag har varit hos några kiropraktorer i skåne och stockholm-uppsalatrakten. Och inte har de känt igenom kroppen de har sett exakt vad som varit fel bara av att jag stått, gått och legat ner på britsen. Sedan har de knäckt allt rätt vid första besöket ifall det varit nått de kan knäcka och det har det alltid varit. En bra kiropraktor behöver inte tafsa igenom kroppen på nån som inte har kläder på sig. Låter mera som du gått till en naprapat för de brukar vara rätt grundliga och studera muskler mm. + vill fundera och dra ut på behandlinarna så mycket som möjligt och där har jag fått ta av mig. Tyvärr brukar de inte alltid vara lika bra på att knäcka tillbaka sånt som höfter är min erfarenhet så för mig var inte naprapat lyckat jag behövde en kiropraktor med bra teknik och styrka en höft kan sitta rätt hårt fast.. +Jag föredrar att inte behöva klä av mig.

[brinker]
0

Tack åsa, jag började bli riktigt nervös nu att gå runt där halvnaken. De två jag känner har aldrig behövt strippa å fått saker knäckta på samma besök, men visst kanske man måste konma på återbesök… Ne, kläderna tar jag ej av! 😱

annia1
0

Jag vet inte om det var kiropraktor eller naprapat för det var så längesen. Men jag ser inga problem med att ta av mig så att de kan undersöka ordentligt och sen även vid nästa besök ta av på överkroppen för behandling. Likaså fick jag göra det vid en osteopat och sen även fått ta av på överkroppen när jag var till sjukgymnasten.

Och dom privata jag gått vid har gjort grundlig undersökning där de känt igenom varje kota så att de sett att de ligger löst. 

Som sas i den andra tråden och även sagts i denna att man kan få gå under en tid. Och det står även i denna tråd om att musklerna fått fel läge och de behöver lära sig nytt annars drar de bara tillbaka till det felaktiga.

Sen åsa s det du skriver att dra ut på behandlingar vet jag inte vad du menar. Jag har inte gått längre än jag behövt hos nån.

.

Åsa S
1

Min kiropaktor brukar ge behandling direkt och jag själv får välja när och hur många gånger jag känner att det behövs för fler. De naprapater jag mött har däremot planerat in  behandlingar i förväg som de sagt jag behövt och sedan har de bara gjort lite i taget ex. bra undersökning och massage första gången (även då man haft rätt ont av att nått sitter snett) och sedan knäckning nästa gång = man får betala för minst 2gånger för att få akut hjälp, när kiropraktorn klarar av undersökning, massage och att knäcka under första besöket .

annia1
0

Då verkar det som du stött på andra sorters personer än jag.  Dom jag gått hos har alltid lyssnat på det jag sagt och det har aldrig funnits nåt min eller max på hur många gånger jag måste gå. Det gjordes en sorts behandlingsplan men sen bestämde vi gång till gång om jag skulle ha fler allt baserat på hur jag kände mig. Och alltid fått både massage och knäckning vid samma tillfälle. Alltid börjat med massage för att mjuka upp musklerna innan dom knäckt. Sen avslutat med massage.

.

Halvdansken
1

Jag har gått till kiroprakter i snart 30 år och har aldrig behövt ta av mig kläderna.
Jo, om jag haft en tjock tröja så har jag tagit av den, men då har jag en t-shirt, skjorta eller liknande under.

[brinker]
1

Sjukgymnasten kollade igenom mig ordentligt, jag beskrev mina smärtor och han sa det låter precis som svankrygg. (Jag har mkt svank) har även fel hållning i ryggen så det vet jag om.

Fick ett träningsprogram för att träna bålen och som vanligt tänka på min hållning. Återbesök om 2 v. Imorgon blir det kiropraktorn.

[brinker]
0

Varit hos kiropraktorn, behövde bara ta av mig tröjan ;)

Mitt bäckben är överrörlig, mest på vänstra sidan men lite på höger också. Jag har haft det så länge nu att kroppen har vant sig och jag har självklart gjort allt man inte ska göra så jag har inga muskler som håller bäckbenet stadigt.

Jag får inte stretcha och inte knäcka något.

Måste bli stabil! Fick övningar och ska på återbesök om några v. Det var visst rätt så allvarligt, gör jag inget åt det nu kan det bli permanent och jag är på gränsen.
Undersökningen gjorde sååå ont när han väl kom till de rätta ställena, jag gick in nästan smärtfri och gick ut med smärta haha.

Ush! Mitt lilla bäckben. Jaha, iaf så, han gjorde en ordentlig undersökning så jag litar på honom, jag kände ju själv när det gjorde ont.

Sjukgymnasten kollade bara på min hållning, men, kiropraktorn och sjukgymnasten gav mig samma typ av träning, bål träning. Läkarna trycker ju knappt, petar lite och skickar hem mig med tabletter.

Kiropraktorn sa att jag kommer få väldigt ont men att jag måste fortsätta träna, så jag får väl bita ihop. För denna smärtan vill jag INTE ha resten av mitt liv! :(

Halvdansken
0

Låter ju inte så kul, men det måste ändå kännas skönt att få lite ordentliga besked.

[brinker]
0

Ne inte kul, kiropraktorn sa att det är säkert något jag haft hela livet (överrörlig bäckben) men att något har hänt så att det blivit förvärrat. Jag kommer ha det hela livet och måste hålla igång träning vid bålen så jag har muskler som håller bäckbenet stabilt, just nu har jag inga muskler, eller extremt lite, testade de övningarna och det var bara pinsamt hur svag jag är, kunde inte äns lyfta båda benen upp samtidigt när jag låg på rygg.

Men med träning så försvinner smärtan och bäckbenet blir stabilt, jag måste dock hålla igång med träningen resten av livet.

Det känns skönt att veta vad det är, väldigt faktiskt! 🤗

Även om han säger att smärtan itne är farlig så alla som får extrem smärta vid rörelse vet att även om man innerst inne vet vad det e och att det inte är farligt så gör det ändå ONT! Hehe.

Nu ska jag påbörja min träning så får vi hoppas på det bästa! :)

annia1
1

brinker förstår att det är skönt att du nu fått svar och att du kan göra nåt själv för att förbättra det.

Det där att man gör fel det är nog det vanligaste felet vi som har ont gör. Man gör allt man kan för att undvika smärtan och det är oftast då man gör fel.

.

Åsa S
0

Låter lite liknande jag har, höften åker lätt snett ifall jag inte tränar vilket ju lätt händer på sommaren då gymmet stänger och man blir lite lat några veckor + det är ju så mycket annat man vill göra när det är varmt och skönt ute än hålla på med styrketräningsredskap inomhus. Något som även lindrat för mig är min tempurmadrass märkte skillnad redan efter nån månad. Så att testa nån slags annan säng eller madrass  kan ibland  lindra smärtor i höften.

Vet inte hur gammal du är eller om du har jobb. Arbetsgivare kan sponsra anställda med friskvård, kallas friskvårdsbidrag med ca 2000kr som de får dra av på skatten. Mitt gymkort (+simhall) på det kommunala gymmet jag går på kostar 2500kr/år så min arbetsgivare betalar det mesta och jag håller mig frisk och kan arbeta. Och det bästa är att jag tränar på tider då det är mest 65+ människor (de tränar för 400kr per halvår) så att man var otränad och inte så fit när man började spelade ingen roll.

[brinker]
0

Min kiropraktor gav mig "diagnosen" instabilt bäcken, vänstra sidan är väldigt svajjigt och leden är överrörlig. Har även muskelinflammation längst ländryggen och ev leden.

Håller just nu på med bålträning.
Han sa att jag kommer ha det hela livet men träningen avgör hur pass mycket smärta jag kommer ha. Just nu har jag 0 muskler som stabiliserar bäckenet. Han sa till och med att jag absolut inte får skaffa barn just nu. Antar det är allvarligt då.

Min fråga är, och jag grubblar mkt över detta just nu.
Jag jobbar som vårdbiträde inom äldreomsorgen, som jag är nu är jag chanslös att jobba och kommer falla ihop efter en dag, klarar knappt 1 tim promenad utan ren utmattning, smärtan kommer redan efter 20 minuter.

Är vården ett passande yrke om man har dessa "problemen"? Mer specifierat, inom äldreomsorgen?

Jag hade tänkt satsa på yrket, men jag vet att när jag jobbar har jag 0 energi till att träna, promenera osv, jag kommer hem, äter, sover, jobbar. Efter arbetsperioderna är jag helt utmattad och blir även ofta deprimerad.

Och nu då även detta med bäckenet.

Jag har 0 stöttning hemma, de tycker jag bara överdriver. Men om någon där ute som har samma "problem" ni vet hur j*vla ont det gör, vissa dagar går det inte äns att gå, vet inte hur ofta jag har gråtit av ren smärta.

Visst kan det bli bättre, jag jobbar hårt med träningen att det ska bli bra, för till sommaren har jag jobb inom äldreomsorgen och jag måste bli stark till dess!

Åsa S
3

Visst kan du ha chans jag har ett rörligt jobb med tunga lyft (lyfter vinkartonger mm på systembolaget = några ton per dag)och det funkar bra bara man ser till så att det finns tid för vila och friskvård. En bra arbetsgivare kan lägga scheman så man har tid till att hålla sig frisk. Jag jobbar bara 80% för jag har lite mer än 2tim restid varje dag men jag har ett schema som gör att jag hinner träna + vila + jag får friskvårdsbidrag från mitt jobb.

AnneN
0

Känner igen det du beskriver med värk i ländryggen som strålar ut mot höfterna och knakande rygg.

Har själv liknande symtom och haft sedan jag var i tonåren (är 33 nu), men läkarna har inte lyssnat eller trott på mig då jag sagt hur ont jag har, förrän nyligen då jag fick en läkare som kunnat konstatera genom prover/röntgen att jag har en disk som är reducerad i höjd, en kotförskjutning + missbildning av något slag på samma ländkota och psoriasisartrit.

Kotförskjutningen ska tydligen ha att göra med att jag är överrörlig i lederna.

Den behandling jag får för detta är nyligen påbörjad så någon direkt utvärdering av det kan jag tyvärr inte ge, men behandlas med alvedon 665mg, citodon, diklofenak 50mg och sjukgymnastik.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[brinker]
1

Just nu tar jag ipren 400 mg 2 ggr om dagen igen efter 11 dagar med behandling av omepretozol (felstavat jag vet men ni vet vad jag menar.) Ifall det är inflammation, 2 har sagt att det är det så jag kör på en omgång till nu.

Dämpar lite smärtan men inte allt. Tar det rätt lugnt om dagarna, idag städade jag lite, diskning och tvätta 3 fönster gick bra, men halvvägs in för att hänga upp tvätt så kom smärtan, och sedan var det kört, ont att gå stå sitta, skönt att ligga. Tog min andra ipren lite tidigare idag, dämpade lite :)

Jag får bara hålla tummarna att jag blir bättre, tänkte att jag ska köra en omgång ipren för inflammation i 10-14 dgr, sedan är det kiropraktor + sjukgymnast igen för återbesök och så ska jag boka in ett läkarbesök, men bara om det inte har blivit bättre.

Jag kör på med min träning också varje dag.

[brinker]
0

Var på besök hos sjukgymnasten igen, haha, så roligt ibland alltså.

Han lät skeptisk till att det är instabilt bäcken (han undersökte mig inte denna gången heller för det) jag sa ju att jag kände skillnaden när kiropraktorn undersökte mig samt att jag fick extrem värk ca 1 v efter undersökningen.

Men, träningen är densamma, fick träning på gym nu också md instruktör som ska göra en anpassad träning för mig men skullle avvakta någon v till då jag fortf är för svag.

Jag litar dock mer på kiropraktorn i detta fallet. Jag har fortfarande värk, lite lite lite bättre är det väl och med det menar jag att det kanske tar 5 minuter längre innan jag får en extrem smärta vid aktivitet, jag kan gå lite snabbare ibland och den här strålande smärtan var några dagar sedan jag fick sist. Men allt beror på hur pass aktiv jag är okcså. Jag tar det trots allt rätt lugnt bortsett från 40-60 min promenad varje dag 5-6 dgr i v, försöker samla energi till att städa 1-2 ggr i v. För övrigt från detta ligger jag bara i min säng, är konstant trött fysiskt och psykiskt.

Ja, träningen okcså, varje till varannan dag.

Kan man kalla det ett liv, nej. Men så är det för tillfället. Har inga smärtstillande jag kan ta heller, fick magkatarr av ipren igen så jag fick sluta, och får enorma magsmärtor av citodonet. Ev tar nån alvedon om det krisar.

Men, jag kämpar på! =)