Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 14642 ggr
ChristineL
0

Sjukgymnast sjukskriva?

En snabb fråga bara, kan en sjukgymnast sjukskriva en eller hur går det till? Skickar dom ett utlåtande till en läkare som måste godkänna? Hur lång tid kan det ta innan det går igenom?

Jag hoppas det ska gå ganska fort, jag ringde i onsdags och fick tid idag nämligen.

OlgaMaria
0

Nej du måste ha läkarintyg. Fråga sjukgymnasten hur du ska gå tillväga och om det finns något sjukgymnasten kan hjälpa till med, t ex skriva något till läkaren eller prata i telefon med den. Men jag tror att du helt enkelt får gå till en läkare och så får den göra en bedömning själv och skriva ett intyg. En läkare skriver inte intyg på en sjukgymnasts bedömning utan de gör sina egna bedömningar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
1

Äsch då, jo men jag ska kämpa för sjukskrivning iaf.

OlgaMaria
0

Hoppas det går bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fruktgumman
0

För några år sedan när jag gick hos en sjukgymnast så tyckte han att jag borde bli sjukskriven men när jag gick till läkaren för ett intyg så gjorde inte han samma bedömning. Vad sjukgymnasten sagt struntade tydligen läkaren i för jag hade visst arbetsförmåga ansåg läkaren.

ChristineL
0

#4 - Det är det jag är orolig för, ska åka iväg alldeles nu. jag vill bli sjukskriven pga besvär med graviditet, och jag är föräldraledig med första barnet och känner att jag inte kan ge henne det hon behöver. Jag har fruktansvärt ont under ena revbenet, barnmorskan var väldigt konfunderad så det är hon som skickat mig vidare. Men jag kan liksom inte sitta ordentligt nånstans alls, det skönaste är att ligga raklång på sängen men det ömmar fortfarande och jag känner bara att jag orkar inte. Jag vaknar på nätterna av smärta när jag ska vända på mig. Alvedon har inte hjälpt ett dugg ens om jag tar två en gång.

fruktgumman
0

Ja jag tycker det är dåligt om du inte kan få bli sjukskriven då. Håller tummarna att du får träffa en förstående läkare.

Maria
0

Man kan bli sjukskriven om mna har föräldrapeng men så som jag fattar det så är det när man är såpass sjuk så att någon annan får hjälpa till och ta hand om barnet.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/foraldraledig/om_du_blir_sjuk/om_sjp

/Maria

ChristineL
0

#7 - Jo, men det har jag koll på, mannen får ju bli föräldraledig i så fall.

Men jag träffade en jättebra sjukgymnast! Hon var själv gravid nu och hade barn sen tidigare så hon vet vilken press det kan vara, bara det kändes ju jätteskönt! Däremot så hade hon inte hört talas om mina problem men musklerna på den sidan är helt klart väldigt spända. Tyvärr har hon bara manliga kollegor men hon skulle kolla lite med dom också, har en ny tid på tisdag då hon ska kolla nacken på mig. Det tror jag ju inte är gravidrelaterat men nåt skit har satt sig där med.