Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1581 ggr
Soleii
0

Knöl på halsen som växt

Jag upptäckte i november en knöl  på halsen, eller ja, under hakan precis där hals och haka möts. Då knölen inte försvann kontaktade jag läkaren som kände lite på min hals och sa att det var ingen fara. Men nu har knölen växt, jag känner den mycket tydligare och känner hur det spänner när jag sväljer. Nu är jag jättenervös och livrädd. Kan jag gå till läkaren igen och be att de tar prov från knölen, även om läkaren inte tror att det är någon fara? Mår bra i övrigt förutom att jag har lätta sväljbesvär, känns inte som ett bra tecken med knölar som växer?

Är det någon annan som har erfarenhet av knölar på halsen som är stora men som inte är någon fara? :(

Maria
0

Börjar du få besvär med att svälja så tycker jag du ska söka hjälp igen.

/Maria

Ladydragon
0

#1 instämmer helt

men för att lugna dig lite så är det troligen ingen fara det låter som lymfkörtlar och dom kan svullna upp även vid en infektion som du inte märker av 

har själv vart i din situation där jag blev lite orolig för en lymfkörtel på halsen som jag tyckte betedde sig konstigt fick snabbt remiss till Hudmottagning tror jag det var där man gjorde en biopsi för säkerhets skull och den påvisade inga konstigheter som tur va

Soleii
0

#2 kan man själv ringa VC och säga att man vill göra en biopsi på den? Tycker att det är så jobbigt att ringa VC, de argumenterar alltid emot allt. Nu är knölen cirka 3cm… Jag tror att det är en lymfkörtel, men hoppas verkligen inte det är någon fara, som med din

Chestnut
0

#3 du kan aldrig kräva en biopsi t ex utan det får en läkare avgöra om det är nödvändigt. Däremo kan du boka tid på vc så att dem får titta på knölen igen och förklara din oro och att det vore skönt om dem kunde göra en biopsi t ex så att du vet säkert att det inte är någon fara. Ödmjukhet kommer man långt med 😊

Med vänliga hälsningar
Chess

Soleii
0

#4 tack! Får bara sån panik. Ringde imorse, men eftersom vi skulle åka norrut vid lunch hänvisades jag till att ringa måndag morgon, den här sköterskan var snäll och ville ge mig en akuttid, hoppas det är samma som svarar på måndag så att jag slipper vänta flera veckor :) känns svårt att slappna av men vad gör ett par dagar hit eller dit.