Förkylning och hemskt hes
Är lite förkyld just nu. Men är väldigt hes och tjock i halsen. Har svårt att prata och tappar rösten ibland. Finns det något man kan t.ex dricka eller så för att lindra halsen så jag blir lite mindre hes?
Buljong
Varm mjölk (Dock slembildande men känns skönt för halsen)
Te med Honung I ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Avkok på ingefära. Te på timjan. Dagtid kan du ha i lite honung, men inte på kvällen eftersom det är slemlösande och då kan du få hosta hela natten.
Oregano är hostdämpande.
Jag skulle råda dig att absolut avstå från mjölkprodukter eftersom det är så slembildande.
Och så skall du nog försöka hålla mun ett tag… 😉
Undvik att viska. Prata normalt om du prompt måste prata. Sen läste jag att all sorts vätska hjälper mot slemmet, även mjölk. Läste detta på 1117.se i samband med att min son var slemmig i halsen. Så jag gav honom mjölk som vanligt och märkte att desto mer vätska desto lättare slem.
Vad gäller honing så tänk på att vattnet inte får vara för varmt. Har för mig att de goda egenskaperna med honung förstörs över 40 grader. Men drick mycket för att lösa upp slemmet mer och för mig så brukar fishermans friend hjälpa till att dämpa hosta, om än tillfälligt.
Tack för alla tips ;) Försökte dricka te med honung igår men aa är ingen te människa så tyckte det smakade vidrigt xD
#2 Blir väldigt svårt för mig att vara tyst, iaf här hemma för jag älskar att sjunga så går och sjunger hela tiden utan att jag tänker på det, hehe. Men gör så gott jag kan med att vara tyst. Har varit någorlunda tyst idag hehe.
Jag gillar inte heller te, så jag brukar äta honungen som den är eller lösa upp i lite halvljummet vatten. När jag var yngre brukade mamma göra "te" på halstabletter åt mig och ha i honung, det har lite mer smak så det tycker jag är okej. Tycker te smakar blaskigt, och dte är därför jag inte gillar det.
//Jessie
Det bästa är att vila rösten.
Jag hörde någon gång att viska sliter mer på rösten än att prata lågt.
/Maria