Känslosam efter massage?
Har ingen aning vart jag skulle sätta den här tråden men iaf.
Jag var på min första riktiga massage idag, så sjukt skönt, eftersom jag är väldigt spänd i nacke och axlar.
På bussen påvägen hem så fick jag kämpa för att hålla tårarna inne, inte för att jag var ledsen men jag ville bara gråta. (Jag är inte en person som gråter mycket och absolut aldrig bland folk.) Sen tittade jag på en drama film och lipade ögonen ur mig, hahaha.
Är det vanligt att man blir känslosam efter massage och varför isf eller var det bara ett sammanträffande att mina känslor freaka ut lite just då?
Oh, ja. Det kan mycket väl hända. Massage sätter igång mycket i kroppen. Kropp och själv är inte så åtskilda.
Återhållna känslor, av vad slag det vara månde, sätter sig ofta i nacke och axlar.
När jag fick min första shiatsu(vet inte hur det stavas) så varnade massören mig om att jag kunde reagera. Jag kände mig som världens PMS tant med en rejäl förkylning ett par timmar senare.

Klassiker. Glöm inte att dricka lite extra vatten efteråt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja absolut det finns ett samband! Finns väl en hel del teorier kring det, men bland annat utsöndras mycket oxytocin som gör att man blir mer känslosam och avslappnad. Hur som helst är det nog bara något bra och något du ska vara glad över att det hände.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Massa spänningar sätter sig rent fysiskt i musklerna, och mycket hormoner frigörs under massagen. En blandning av må-bra hormoner och smärtlindrande och rogivande hormoner. Du kommer säkert att bli väldigt slapp och slö i kroppen efteråt när du släppt ur känslorna. Sen kommer ny härlig energi efter en god natts sömn. 🙂
En massör ska alltid informera dig om att det kan ske könslomässiga reaktioner. Oavsett om massören bara masserar eller om massören har ytterligare talanger såsom healingförmåga. I det sistnämnda fallet är massören medveten om att hen har den förmågan och ska därför inte hålla tillbaka med en informationen. Detta är vad jag anser.