Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 1766 ggr
[laloli]
0

radiojodbehandlad graves sjukdom

Fick konstaterat graves sjukdom i våras och är radiojodbehandlad för den. Ett tag efter behandlingen svullnade ögonen. Man säger att det kommer försvinna av sej självt när värdena är i ordning, vilket de varit i ca tre månader nu. Har fått ögonsalva då jag fått sår på hornhinnorna, men den gör ingen nytta så jag hoppar över den nu. Har fortfarande problem med minnet och är vimsig, sen jag var låg i värdena. Dessutom har jag fått tillbaka en del problem från högvärdet såsom att hjärtat ibland slår kraftigare och oregelbundet, värmekänslig och svettas samt sover sämre då jag tydligen inte kommer till ro. Fler på forumet som har liknande problem och kan komma med lite råd? Om man själv kan hjälpa till få ner ögonsvullnaden, komma tillrätta med minne, sömn, svettningar osv? Nu har det snart gått ett år och jag mår alltså ännu inte bra, så tar det lång tid efter värdena är ok innan man mår prima igen?

[Melbun]
0

Är det här en engångsbehandling eller tar du medicin fortfarande? Själv har jag hypotyreos sedan ett par år tillbaka och det tog många månader innan kroppen anpassade sig, även nu känner jag av viss trötthet, att jag är frusen och sover mycket. Jag är trött och okoncentrerad fastän mina värden är normala men de höjde min dos ytterligare då man behandlar efter både symtom och blodvärden. Kan ju vara värt att höra av dig till vc igen för en återkoll men ja det kan ta lång tid. Jag har kvar mina symtom som att vara trött och frusen men de är mildare nu

[laloli]
0

Ja, jag tar levaxin, 75mg. Tror inte det blir fler behandlingar. Men då har jag kanske inte annat att agöra än att vänta. Var förut som du efter behandling trött och frusen m.m m.m och känner att jag hellre är hypo än som nu - hyper.

[Melbun]
0

Jag har också 75 i levaxin, men som sagt man behandlar inte bara efter blodvärde utan även hur du känner dig. Är du fortfarande trött så kanske du behöver en högre/lägre dos trots normala värden. Har du ändrat dosen tar det också en viss tid innan du märker av någon skillnad så visst tar det tid att få rätt dos. Jag antar att om det har gått nästan ett år borde ditt recept förnyas snart, man brukar då få lämna nya blodprov för att besluta om en ny eller samma dos. Även om dina värden är okej kan du behöva ändra den men då är det viktigt att du berättar för dem att det inte hjälp dig så mycket. Annars tror de bara att du har bra värden och mår bra ^^

[laloli]
0

Värdena har varit bra i ca tre månader nu. Lite skulle symtomen släpa efter, 6 veckor. Men jag ska ta upp det med vc. Man kan kanske sänka dosen något, hade varit bra. Längtar efter att funka normalt igen. Tack för svar, Melbun!