Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 1853 ggr
Scorpio97
0

Kyla och viktminskning

Om man ofta utsätter sig för kyla och därmed fryser, kan man då rent teoretiskt gå ner i vikt för att kroppen bränner mer energi? Eller kommer kroppen istället spara mer fett som skydd mot kylan?

Frågar av ren nyfikenhet, det är alltså ingenting jag kommer göra oavsett svar.

//Jessie

Fridaaaa
0

Jag fryser ofta men går inte ner mer i vikt 😉 Jag har hört att det hjälper till att bränna lite mer kcal men tror inte det hjälper till så mycket vid viktminskning

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TanatosNyx]
0

Du bränner mer av att kroppen försöker hålla värmen, i gengäld sänker kroppen ämnesomsättningen för att spara på energin.. att frysa medvetet i viktminskningssyfte är självplågeri.

Scorpio97
0

#2 Okej, då var det som jag trodde. 

Var som sagt bara nyfiken. En tjej i klassen pratade idag om att hon hade läst i en tidning att om man sänker temperaturen inne till max 18 grader kunde man gå ner i vikt av det, men jag tyckte det lät lite underligt.

Blir det skillnad förresten på kroppens reaktion om man fryser/inte fryser trots att man är någonstans där det är kallt? Jag är nämligen väldigt köldtålig, har inte haft vinterjacka senaste fyra åren utan går i en tjock munktröja hela vintrarna. Först vid -20 ungefär börjar jag frysa, och då räcker det att jag tar på mig mössa och vantar så är det okej igen. Jag känner att det är kallt, men jag fryser alltså inte. Men jag antar att kroppen fortfarande måste bränna lika mycket energi för att hålla värmen, oavsett om jag fryser eller inte?

//Jessie

[TanatosNyx]
0

#3 Finns hur mycket skrönor om viktminskning som helst..

känslan man upplever har oftast med andra faktorer än kroppens faktiska temperatur att göra, så som blodcirkulation och syresättning av muskler. Har du en god cirkulation och kroppen är pigg och rask med värmen så har du antagligen en högre förbränning men det går inte åt lika mycket energi att hålla din kroppstemp på en jämn nivå, jämte en med taskig cirkulation och slö ämnesomsättning som då får kämpa lite mer med att hålla tempen jämn. På det stora hela gissar jag att de tar ut varandra och det alltså blir plus minus noll.

Vissa menar på att kroppsfettet också spelar in, men jag personligen håller inte med där såvida man inte är väldigt under/överviktig, men då sliter ju kroppen mer för den sakens skull så då är vi åter igen tillbaka på cirkulation och ämnesomsättning/energi kroppen kräver.

[Devya]
0

Jag har upplevt att under kallare vintrar så går jag lättare ner i vikt. Så det kan ligga något i det.  Det betyder ju inte att jag går omkring och fryser men det är alltså då jag är ute och springer och det är iskallt ute. Då har jag märkt att jag går mycket mera ner i vikt än vanligt efter en sån springtur.