Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 9981 ggr
Molekylflickan
0

Varigt sår i navlen? (Uhm...)

Hej :) Varning för aningen äcklig beskrivelse av problemet, tror jag. Tycker detta är lite pinsamt, men känner att jag vill veta vad mitt sår är. Har haft ett varfyllt sår i min navel innan, det var ca 5 år sedan. Det var riktigt illa, hela naveln var öm och kliade om vartannat, rann gul vätska titt som tätt. Det gick bra, minns inte riktigt vad vi gjorde. Nu så har jag fått ett sår i naveln igen. Har inte riktigt tänkt över det, de senaste veckorna ha det liksom varit kletigt i naveln, har baraa tvättat bort det utan att fundera över det. Ser nu att det är ett rött sår. Hela naveln är full av var (har en trång och djup navel), både kletig och stel. Sökte runt på google. Hittade navelbråck och bukinflammaationer och annat… har skrämt upp mig lite. Kan det vara svamp? Hittade lite sånt med, nämligen. Smörjer det med en kräm som är bra mot infektioner, hoppas den hjälper nu i alla fall. Vad kan det tänkas vara? Hoppas också att detta är rätt ställe att posta…? Det är kanske inte hälsa iFokus, men tänkte att det var det närmaste man kommer det, eller? Förlåt i så fall. :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Inkanyezi
1

Inte någonting att gissa på. Ta dig till vårdcentralen och kolla med läkare.

mongu
0

Tycker du ska visa upp detta för en distriktssköterska för att få en bedömning om du behöver nån antibiotika. 

Det du kan göra är att försöka tvätta rent, gärna med alsollösning och se till att du får det torrt när du torkar. Använd tops både vid tvättning och torkning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Molekylflickan
3

Kan ju kolla med skolsköterskan imorgon. Får se vart det för mig därifrån. Tack så mycket dör svaren :) Ska rensa ordentligt nu på direkten.

mongu
2

Perfekt prata med skolsköterskan så får du hjälp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Molekylflickan
1

Tack :)

OlgaMaria
1

Om du har en trång navel så kan det ju lätt samlas lite fukt där som aldrig avdunstar och då kan det bildas svamp som i sin tur kan ge sår och var. Om du inte har haft problem på detta sätt på fem år så är det väl troligen inget allvarligt. Prova att tvätta med vatten med bikarbonat och försök att alltid hålla det så torrt du kan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
1

Infektioner är inget man ska gå runt på, tycker du gör rätt i att prata med skolsköterskan!

Medarbetare på Skor iFokus

Molekylflickan
3

Gick till skolsköterskan i måndags (har inte varit inne sedan dess), då såg naveln mycket finare ut. Hon tyckte att jag skulle fortsätta rensa och hålla torrt och skulle det bli värre kunde jag komma tillbaka. Nu har det redan bildats skorpa på såren, men naveln är fortfarande lite fuktig. Det verkar läka i alla fall. 😃

Tack för era svar, det hjälpte jättemycket 🙂

Gaara
1

#8 har du navelpiercing? Ett av mina smycken gav ungefär samma sak som du beskriver. Jag gick runt några dagar och trodde det kliade runt naveln tills jag löft på den stora kulan som är för naveln och såg att hela naveln var knallröd och sårig. Det gick i alla fall över några dagar efter att jag bytt smycke.