Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 3783 ggr
IceTee
0

Kvällsmellanmål- tänder?

Jag har problem att hitta något mellanmål på kvällen som inte innehåller laktos och som inte är skadligt för tänderna då de är rätt dåliga pga medicinering Knäckebröd innehåller för mycket fiber för min mage och bröd har för mycket vitt mjöl Får även inte laga mat på kvällen, så det får inte kräva tillagning Någon som har några tips? Jag kan inte komma på något!

Medarbetare på Skor iFokus

Lojs
0

En mindre sallad kanske? Det är smidigt att göra en sallad som tillbehör till lunchen, se till att det blir lagom mycket över och sedan äta det som är kvar på kvällen. Lägger man till typ lite avocado och påläggsmat så blir det "matigare". :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Carrosh
0

Funderat på laktosfria produkter? T.ex. keso (laktosfri) med frukt? Eller kanske lite nötter (t.ex. valnötter är ju rätt mjuka och lätta att tugga ifall du har problem med tänderna). Annars kan ju kallskuret/påläggskött kanske vara ett alternativ?

Brukar själv köra på lite gottetallrik när jag inte riktigt vet vad jag är sugen på. Tar lite av varje av det som finns hemma av grönsaker, pålägg, frukt, nötter.. Det kan se ut precis hur som helst. Saltgurka, paprika och salamiskivor brukar vara rätt ofta förekommande. Även avocado och oliver.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

IceTee
0

#1 sallad hade jag inte ens tänkt på! Några förslag på vad man kan ha i? Har så dålig fantasi #2 jo, vi köper en hel del laktosfritt, men tycker alltid att jag får en så äcklig smak i munnen efter (föredrar min keso naturell), det borde väl dock gå att bli av med!

Sindri
1

Om du har problem med tänderna borde du försöka äta så sällan som möjligt. Har du svårt att äta middag så att du klarar dig till frukosten? Kanske du kan äta saktare så du kan få i dig mer. Det där gamla "tugga varje tugga 32 gånger".
När jag var barn och ung så åt jag alltid jättefort, kom ibland inte ens ihåg att känna efter vad maten smakade. Då var det lätt att jag blev hungrig efter ett tag.

Record
0

#4 Sindri

Fint inlägg! Om alla med problem gjorde som även min mor sa "Tugga maten 33 gånger" så blir man dessutom fortare mätt!

IceTee
0

#4 har fått råd av läkare att äta ofta för att magen alltid ska få arbeta, märker själv att jag mår väldigt dåligt om jag äter 3 stora mål om dagen (först blir jag väldigt mätt- illamående, sen hinner jag bli hungrig lagom till nästa mål- illamående), så jag måste äta regelbundet, minst var 3dje timme helst (även om det inte alltid blir av…)

Intehärutandär
0

Jag kokar ett par ägg som jag bara har örtsalt på eller lite färskost (finns laktosfri, fast med min ibs tål jag syrlig laktos). Det och en kopp te funkar för mig. Ev. körsbärstomater om jag vill ha något smått att pilla i mig. Något större mål går inte för mig efter 18:00. Då får jag inte sova.

Sindri
0

#6 av: IceTee
Åh, fattar. Så jobbigt, så där hade jag det förut när jag hade problem med mitt blodsocker. Det var verkligen handikappande, och jag höll på att bli galen ibland.

Tomater tror jag inte är så bra för tänderna. Du skall äta sånt som inte har så mycket syra. Inga äpplen eller citrusfrukter alltså. Ost kletar lätt fast på tänderna, tycker jag. Kan inte din tandläkare ge dig tips på tandvänliga saker att äta? Han/hon borde ju vara expert.
Jag älskar rå blomkål t ex, ur var det med kål för dig? Gurka, men det är ju mest vatten. Avocado är ett bra förslag om det inte är dåligt för tänderna. Det är ju mättande.
Kunde du äta ägg eller? Det är ju annars mättande och innehåller nästan all näring man behöver.

Kan du koka upp vatten? Har du en mixer? Ett konkret förslag är i så fall. Koka upp vatten. Knäck ett ägg, lägg på en klick smör, en halv avocado + salt, häll över vatten samtidigt som du mixar allt. Spenat är gott i också, men tveksam till om det är ok för tänderna med sin syra.
En variant är kokosgrädde och banan istället för avocado och smör. I det kan en tsk kakao vara gott. Eller kardemumma.

IceTee
0

Tack för många jätte bra tips! Koka vatten får jag, det handlar mest om när det skramlar (vardagsrummet är vägg-i-vägg och det stör ju när man tittar på tv såklart)! Ska även ringa min tandläkare imorgon och kolla hur noga det är med allt, och vad jag kan äta som är ok för tänderna och så!

Lojs
0

#3 Hmm, sallad tycker jag mycket handlar om vad man gillar, jag brukar ha bland annat salladskål, babyspenat, gurka, paprika, majs, groddar och broccoli, kanske inte allt på en gång utan lite olika blandningar, men det är ju som sagt bara att gå loss i salladsdisken efter vad man gillar bäst. =) till tycker jag om att ha saltad avocado, och till exempel  lite kall kassler eller kall grillad kyckling.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

OlgaMaria
0

En burk tonfisk Ägg Avokado Grönsaker med hemmagjord aioli eller majonnäs Riskakor med pålägg

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sindri
1

Eftersom din mage är så känslig kanske du skall tänka på det där jag skrev förut om att äta långsamt och tugga maten många gånger.
I saliven finns enzymer som hjälper till att bryta ner maten, och ju längre du tuggar desto mer sånt följer med i magsäcken vilket rimligen borde göra det lättare för din mage att ta hand om maten.
Om jag äter ensam ser jag alltid till att ha något att läsa, annars kan det fortfarande gå lite väl fort.

IceTee
0

#12 att äta långsamt är något jag redan jobbar med! Försöker att lägga ner besticken mellan tuggorna också, och det går bättre och bättre faktiskt!

Sindri
0

Kom att tänka på en annan sak också apropå tänder, även om du inte vill höra det 🙂
Du skrev i en annan tråd att du inte ville sluta med ris och pasta, men just de, liksom allt som har mjöl i sig, är fulla med stärkelse vilket klibbar fast ordentligt vid tänderna. I det fastnar sedan allt möjligt du inte vill ha där.
Om du måste äta sånt kanske du kan borsta tänderna lite lätt, utan tandkräm, bara för att få bort stärkelsen.

Du vet väl också att vissa frukter som t ex apelsin och äpple skapar en frätande syra i munnen. Tandläkare rekommenderar att INTE borsta tänderna på minst en halvtimme efter man ätit sån frukt, eftersom emaljen då är lite uppluckrad av syran. Skölj i så fall munnen men vatten flera gånger efteråt för att minska risken för syra-angrepp.

Problem med tänder är jättejobbigt. De skall ju helst räcka livet ut också….
Jag har världens bästa tandläkare som också är en mycket god vän, men träffar honom helst utanför hans jobb.

IceTee
0

#14 det var potatis och ris! Pasta drar jag också ner på pga mjölet Jag försöker i alla fall skölja munnen efter att ha ätit det, det borde väl hjälpa lite? Och jah ser självklart till att aldrig borste tänderna direkt efter, sånt har jag redan koll på Ringde faktiskt dem idag, och sköterskan tyckte att jag var onödigt extrem, lite frukter ibland var ingen fara alls för tänderna, så länge jag inte borstar dem direkt efter! Det var skönt att höra, även om jag antagligen kommer ta era tips ändå som kvällsmellanmål, men nu kan man ju ta ett äpple eller en banan någon gång ibland utan att känna att man förstörde tänderna!

Sindri
0

Men jag tycker inte du är extrem - det är dina tänder!

IceTee
0

Gjorde blomkål och lax till lunch, och jag gjorde rätt mycket blomkål, så det kan jag ta till kvälls-mellanmål idag!

[rumelle]
0

Hårdost lär ju vara laktosfri och är bra för tänderna då det höjer pH i munnen. Samma sak med jordnötter.

Carrosh
0

#18 Helt laktosfritt är det ju inte, men däremot så är det mindre laktos ju högre fetthalten i mjölkprodukter är. Grädde, t.ex. har lägre halt laktos än vad mjölk har.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!