Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 845 ggr
[Anonim]
2015-02-08 17:29
0

Lös bit?

Har haft ont i min tumme i över ett år, senan verkar va svullen. Började däremot gå åt rätt håll o har kunnat böja tummen utan smärta. Igår åkte ja skidor för första gången i mitt liv o ramla så jag slog i tummen och nu gör det väldigt ont o när man rör vid senan så känns det som en lös bit i. Kan de va brosk som har åkt av? Har inte tagit mig till vårdcentralen pga fobi att de ska va något farligt :/…

Huygens
2015-02-08 17:36
0

lös bit är troligen ben, finns inget brosk i tummen (eller handen). Kan behöva röntgas o gipsas.

Inkanyezi
2015-02-08 17:37
0

Nej, något farligt är det knappast om det bara handlar om tummen, men man kan ju bli lite ofärdig när man har ont. Visst kan det handla om brosk, men det kan också vara en senknuta. Det vanligaste, när man har svårt att röra tummen, är nog att man har en knuta på senan som kläms i senskidan, så att det gör ont och man får svårt att använda tummen ordentligt. (tenosynovit, tendinit)

Det finns flera vägar att behandla den sortens åkomma, man kan operera och öppna senskidan, så att senan lättare kan röra sig. På senare tid förekommer att det laserbehandlas, då orsaken till problemen ofta är en inflammation, som kan läka ut efter laserbehandlingen. Det finns också andra behandlingar.

Jag skulle föreslå att du går till vårdcentralen med det och undersöker vad det kan vara.