Leva utan gallblåsa
Hallå, undrar om det finns någon klok som kan tipsa om huskurer för att vårda magen som blivit väldigt känslig efter det attt jag opererat bort gallblåsan. Läkarna sa att det skulle gå lika bra ändå men nä inte riktigt. Först gasa jag på ordentligt och sen började jag svälla och nu har jag lagt på mig tio kilo…! Tror att det behövs balansering av nåt slag. Kanske nån örtkur vore bra men vilken?
opererat bort gallan 2011.
De sa alla besvär skulle försvinna, men ska tala om att man kan få liknande besvär efter gallblåsan är borta, inte lika ont självklart men… ont. Gallväggarna som kan krampa.
Jag undviker bara stark mat och väldigt fet mat/produkter.
Fett är ju dock gott 😛 de dagar det blir för mkt av det goda så får jag betala priset med lite kramper och uppsvälld mage.
Man lär sig leva med det, till slut är det bara en del av livet, alltså att tänka sig för när det gäller vad man stoppar i sig, samt vara medveten att äter man detta ja då kan jag få ont efter.
Vad är det som händer? Man får brist på gallsyra eller?
Man kan nog kompensera lite genom att dricka mycket surt, t ex citronvatten och vatten med äppelcidervinäger. Ett glas före maten hjälper till att bryta ner fett i kosten.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus