Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 3346 ggr
IceTee
0

Ont i lagad tand?

Jag lagade ett hål (som inte var speciellt stort eller så vad jag förstod det som) i oktober, och nu på sista tiden kan jag börja få ont i den och upp i käken? Jag märker inget om jag dricker kallt eller så, det är inga ilningar. Det är en molande värk som dyker upp då och då. Den släpper oftast rätt fort, max 10 minuter, men inte idag verkar det som… "Smärtan" går även i vågor Någon som varit med om liknande? Det har bara varit såhär någon vecka, och jag är förkyld ifall det kan påverka… Samtidigt är det så himla dyrt att fixa tänderna när de väl blivit riktigt dåliga… Kan tillägga att jag skött tänderna precis som jag blivit tillsatt av både tandläkare och tandhygienist, men trots det har jag problem med tandsten och inflammerat tandkött (på vissa ställen) Vad är era råd?

Medarbetare på Skor iFokus

Ladydragon
0

tror faktiskt bästa rådet är att kontakta tandläkare och be dom kolla på det 

det kan va rätt lurigt att själv försöka lista ut vad som är fel o i värsta fall så kan det ju vara nåt som tandläkaren behöva åtgärda o lika bra o få det gjort så fort som möjligt i så fall och det brukar bli billigare oxå

IceTee
0

#1 jag får väl göra det… Usch, där går alla pengar jag hade. Det är ju inte billigt när de ska röntga!

[rumelle]
0

När man får karies får man även en inflammation i tanden. Oftast läker den ut efter att man har lagat hålet. Ibland händer det att den inte gör det, framförallt om det är ett djupt hål. Då behöver man göra en rotfyllning.

OlgaMaria
0

Har jag tipsat dig om oil pulling förut? Det är i alla fall mycket bra mot såna här problem. 

Jag vet inte om det är samma sak som jag känner i en tand ibland. Gör liksom lite ont i den när jag borstar mot den (med eltandborsten) och lite molande värk upp i roten typ. Känns som det skulle vara början till tandlossning eller att det är någon inflammation eller något vid tandroten. Det brukar i alla fall gå över efter några dagars oil pulling. Sen kan det komma tillbaka några månader senare då jag kanske inte skött tänderna perfekt. Orkar inte göra oil pulling regelbundet utan det blir mest när man känner behov, eller innan man ska till tandläkaren ;-)

Till de som undrar: Oil pulling innebär att man sköljer runt 1 tsk olja, framför allt sesamolja eller kokosolja, i munnen i en kvart - sedan spottar ut, sköljer munnen med ljummet vatten och sen borstar tänderna. Man kan göra det t ex en gång i månaden eller tre gånger per dag beroende på hur stora behov man har och vad man orkar med. Många tycker det är äckligt med olja i munnen men efter en minut känns det mest som vatten man svischar runt. Man kan göra annat under tiden, t ex kolla på tv, kolla iFokus eller städa. Oil pulling har bevisat bra effekt för tandhälsan och hjälper mot alla olika sorters problem i munnen. Själv gör jag det framför allt för att tandstenen blir lättare att hålla borta då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
0

Det känns inget när jag rör vid tanden alls! Tror jag ska ringa dem idag och rådfråga… Kan det ha blivit värre? För hålet var inte speciellt djupt vad jag vet