Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 1089 ggr
Ronja06
0

Missad fraktur

Hej!
Gör en lång historia kort. 

För ett par år sedan ramlade jag av en häst och bröt armbågen på 1 ställe. Jag fick genomgå en större operation för att sedan rehabiliteras. Inget konstigt med det, och allt gick väl ändå förvånandsvärt bra enligt sjukgymnasten när det kom till slutresultatet (fick bla tillbaka väldigt stor rörlighet vilket de inte trodde först).

Jag har dock haft problem med armen sedan olyckan ändå. Något som människor (bla gymnastiklärare, närmare familj) sagt berott på "psykologiska" men - dvs. att jag var rädd om armbågen och "fått för mig" att något är fel. 
Bland annat kan jag inte göra tyngre lyft med högerarmen utan att det knakar och brakar i den, jag kan vakna och ha rent ut sagt förbannat ont i tid och otid och även känt större smärta bara någon "kramar om" runt armbågen. Dessutom så är den väldigt skev i sin vinkling när jag sträcker ut?

Igår på röntgen visade det sig att jag har en gammal fraktur strax intill den gamla opererade frakturen. En benbit som  lossnat, flyttat runt på sig (ja vem vet hur länge?) för att sedan läka på plats helt fel. (precis i anslutning till leden). Detta har helt enkelt läkarna missat. (med största sannolikhet uppkom denna fraktur i samband med hästolyckan, då det är efter det som jag haft smärtan)

Så nu känner jag som så - det är fasen inte konstigt att jag känt smärta och att jag inte kunnat göra diverse rörelser trots att jag på papper fått att jag varit helt frisk!

Blev både lättad, och ledsen på samma gång  nu när jag vet vad som varit på tok så många år. Jag har ändå trott att jag igenom träning kan slippa smärtan, men så verkar inte fallet vara. Tyvärr sade läkaren att inget kommer göras åt det, då benbiten växt fast. 

Så till min fråga - finns det något, någon, som har liknande erfarenhet? Som vet vad jag kan göra för att slippa ha ont i tid och otid?

Mvh Emelie Förlägen