UVI & antibiotika..
Nu har helvetet brutit loss igen, läkaren upptäckte bakterier redan för en vecka sedan då vi kollade mina värden men trodde inte det skulle bli värre då jag dricker en hel del massa citronvatten (förkyld).
Men jo, så blev det.
Problemet är bara det att antibiotikan jag får gör mig ännu sjukare.
Visst går symtomen för UVI ner men jag börjar må illa, får ont i huvudet och feberkänslor. Ja det är vanliga biverkningar men jag har inte tid att vara sjuk.
Eftersom jag får UVI väldigt ofta så har jag börjat med kosttillskott (tranbär), hjälpte ett tag men inte längre tydligen.
Struntar jag i antibiotikan så riskerar jag att njurarna blir arga (det har hänt en gång när jag hade extrem UVI som även satt i njurarna. Vill inte återuppleva det).
F.Ö så lyssnar ingen läkare på mig utan dem tycker att jag ska härda ut, eftersom jag inte kräks bl.a.
Men jag kommer inte iväg till skolan ändå, eftersom att när jag går dit med illamående så kan jag stressa upp mig så mycket över det att jag kräks ändå..
Har testat att ta postafen men nej.. Funkar inte.
Vad ska jag göra? Ingen tar mig ju på allvar eller förstår hur illa jag faktiskt mår. Att jag åker på UVI nästan en gång i månaden (behöver inte alltid medicin)är heller ingen som har noterat.
Finns det några åtgärder? Och vad kan man göra för att hjälpa kroppen?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
1) UVI är ju en inflammation och det finns livsmedel som är inflammationsdrivande, d.v.s. har man anlag för det så får man lättare inflammationer av sin kost.
Jag hade ett par - tre stycken UVI varje vinter förr i världen och bara det tyckte jag var jobbigt, så du måste ha ett riktigt h-vete!
Jag tycker du skall läsa på lite om vad som kan driva inflammationer, finns bl a den här artikeln.
http://www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/?BlogEntry=29295
I första hand får du se över din konsumtion av socker, bröd, pasta, läsk och var uppmärksam på s.k. "dolda sockerkällor", d.v.s. olika sorts hel- och halvfabrikat där man tillsatt ex.vis dextros, sukralos etc.
Jag slutade med allt sånt för flera år sedan och har inte haft en UVI sedan dess.
2) Kläder och kyla. Det är också viktigt vad du har på dig. Undvik trosor med syntet i. (Inte lätt jag vet….jag syr mina själv) De skapar en varm-fuktig miljö som bakterier trivs i. Även alltför tajta långbyxor.
Kyla säger många inte spelar någon roll, men jag tycker de har helt fel. T.o.m. på sommaren kunde det räcka med att jag satt på en sten eller en metallstol som var lite sval så kunde jag få känningar. Så mamelucker i ren ull på vintern är ett bra tips. Ja, jag vet - nu låter det som värsta tantkläderna, men tyvärr; har man börjat få UVI så är man mer känslig för allt som triggar inflammationen.
3) Antibiotika. Tyvärr är det så med antibiotika att börjar man behöver man mera.
OM du börjar med en antibiotikakur så är det oerhört viktigt att du slutför den, även om du känner dig bra. Det kan alltid finnas bakterierester som är segare än andra - slutar du med antibiotikan i förtid, kan de utveckla resistens mot den. Det är ju det som har hänt när vi fått resistenta bakterier.
Om du mår väldigt dåligt av en sort, så be att få prova en annan. En kraftig UVI kan bli farlig om den går upp i njurarna. OM du däremot känner att du kan greja detta själv är det naturligtvis bra. Ingen kan tvinga dig att ta någon sorts medicin. Men du måste vara uppmärksam på själva sjukdomsförloppet, om det bli värre etc.
Jag hoppas verkligen du kan bli av med detta för det är verkligen hemskt. Skall du jobba med djur kommer du att vara ute mycket och då är det viktigt att du inte är för känslig.
Men se i första hand över kost och kläder - det kan göra mycket.
Lycka till!
Tycker att du främst ska prata med din läkare om att byta antibiotika! Feber ska man väl inte behöva ha? Illamåendet är en sån grej jag alltid fått stå ut med, men aldrig feber! Sen tycker att att man bör utreda varför du får UVI så ofta. Läste någonstans att hos vissa kan det bero på ett urinröret inte ser ut som det ska? Kanske är något sånt? Annars håller jag med #1 också! MvH en som sitter med UVI just nu (dock en väldigt mild släng av det)
Medarbetare på Skor iFokus