Öroninflammation
Jag som aldrig blir förkyld, verkar nu ha blivit drabbad rätt rejält och dessutom fått öroninflammation. Har till och med lätt feber, och är ganska säker på att jag hade högre i natt. Jag har aldrig feber annars.
Har läst att man ska ligga högt upp med huvudet, men finns det något annat jag kan göra för att underlätta? Blir galen på trycket, i natt hade jag lust att ta en nål och göra hål bara för att få det att sluta så jag fick sova.
När jag några gånger under natten försökte sova på vänster sida känns det som att något rinner i örat. Antar att det är dumt att ligga på sidan..?
Läste att om man är över tolv år får man antibiotika mot öroninflammation, men förstod inte riktigt om man först ska kolla om det går över själv?
//Jessie
Om det känns som att det rinner ur örat borde du ta dig till en vårdcentral och få antibiotika innan det blir värre, det finns även vissa nässprayer som lättar trycket så de kan du fråga efter också.
Det känns inte som att det rinner ur örat, och det är inte blött i/vid örat. Men jag har ont i höger och när jag lägger mig på vänster sida känns det som att något rinner inåt.
Har tagit nässpray, tycker dock inte att det hjälpte så det kanske var fel sort.
Är lite svullen och öm under örat. Känns bättre en liten stund om jag masserar, men kan det göra det värre? Har hört att man inte ska massera när man är förkyld, för att man kan sprida bakterierna eller så..?
Har sett på flera sidor att man rekommenderar lök eller vitlök, som man har vid örat (inte i, det förstod jag), så jag tänkte prova det nu. Har även ätit en klyfta vitlök, kan ju inte skada liksom.
//Jessie
Öroninflammation brukar läka ut av sig själv men ibland behövs antibiotika så har du inte blivit bättre till på måndag så är det kanske värt att göra ett besök på vårdcentralen.
Du kan ta värktabletter om du har ont och försöka hålla huvudet högt och kanske ha dubbla kuddar till natten.
/Maria
Okej, då avvaktar jag till måndag.
Har inte direkt ont, däremot kliar det. Men det är trycket som är värst, det går inte att ignorera. Hade det bara gjort ont hade det inte varit lika jobbigt.
//Jessie

Du kan också testa att tryckutjämna genom att hålla för näsan samtidigt som du försöker blåsa ut luft genom den.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
ring 1177 för råd! De kan ge tips på vad du kan göra🙂
Medarbetare på Skor iFokus
#6 Nu är öroninflammationen borta, men tack för tipset (:
//Jessie