Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2000 ggr
[sanna70]
1

Myter om hälsa

"Hör du till dem som alltid har en flaska vatten på skrivbordet när du jobbar? Som aldrig glömmer att tvätta händerna med handsprit efter ett toalettbesök?

Hmm, vet du om att det är helt i onödan?

Här avlivar den uppmärksammade bakteriologiprofessorn Agnes Wold vid Sahlgrenska akademin i Göteborg sex myter om vår hälsa - och ger hypokondriska personer sitt bästa tips:
– Gå ut och spring." 

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-har-ar-6-myter-om-din-halsa/?bullet=2

*~HamsterHamster~*
3

Nja, jag hittar nog lite myter bland "sanningarna" i länken, jag själv tycker att vissa "sanningar" inte… är rätta xD

(Känns, som om man inte tänkt riktigt över sanningarna)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

IceTee
0

"Nej! Att det skulle vara fräscht, nyttigt och bra att dricka vatten är bara nonsens. "

Tycker att det var riktigt klantigt uttryckt… självklart är det bra att dricka vatten? Alla känner faktiskt inte när de blir törstiga, i alla fall inte de jag känner
Det krävs rätt mycket vatten för att faktiskt bli sjuk av det… flera liter 

Sen är ju hon professor i klinisk bakteriologi, det har ju inget att göra med hur vatten påverkar hälsan

Dock kanske jag är överdrivet kritisk och har fel

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
0

Min förra lärares son "drunknade" på grund av för mycket vatten, men då körde han någon form av poker där man var tvungen att dricka, och de spelade det med vatten. Men det var en himla massa, så det är inget man råkar göra direkt.

*~HamsterHamster~*
0

#2 Precis, framförallt i åldern märker flertalet människor inte att de måste dricka, för mig är det så att jag inte riktigt känner när jag ska dricka. Det är redan för sent om man  har huvudvärk och är "dehydrerad". Samt att vatten är bra för blod och allmänt i kroppen, Man kan bli sjuk av för mycket vatten och faktiskt dö på direkten för att kroppen inte kan ta hand om mycket vatten på en gång, men helt ärligt vem dricker så mycket vatten?

Risken att man dricker för lite är högre än att man dricker för mycket.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

IceTee
0

#3 haha, ja, det krävs ju flera liter vatten!

Nej, jag tror på att man ska sikta på ljust urin! Det är den bästa indikatorn 👍

[sanna70]
0

Jo, jag tillhör också den kategori som dricker mycket vatten. Vet inte riktigt vad hon syftade på men kanske menar hon att man inte ska överdriva med det?

Maria
0

Nu är det ju så att det för ett par år sedan var aningen hysteri med det här att dricka vatten. "Alla" gick omkring med vattenflaska och man kunde köpa påfyllnadsflaskor här och där.

Det var t.om vissa unga framförallt tjejer som utvecklade inkontinens och som någon nämnt vattenlekar där folk har avlidit.

När jag var ung såg man aldrig någon dricka vatten. Knappast ens till maten för då drack man mjölk😉

Det är förmodligen den formen av överdrivet drickande som man vänder sig emot.

/Maria

[sanna70]
0

Ja, det är mycket möjligt att det är det hon syftar på. Det är inte bra att överdiva med något.

IceTee
0

Jag tror också att hon syftar på den här överdrivna konsumtionen som rekommenderades ett tag. 2-3 liter vatten om dagen är alldeles för mycket! Men att säga det hon säger kommer antagligen avskräcka folk, och det är inte ovanligt att man dricker för lite… både jag och min pojkvän kan gå en hel dag och bara få i oss ett glas om vi bara går efter att dricka när vi blir törstiga, vilket resulterar i att vi blir trötta och får ont i huvudet