Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 2364 ggr
Elsa
0

Undvika svamp

Vet inte var jag ska lägga detta inlägg..

Men jag har iallafall börjat en antibiotikakur idag. De två sista gångerna jag har gått på antibiotika har jag fått svamp i underlivet.. sjukt jobbigt! Finns det något jag kan göra för att förhindra att det sker denna gång? 😕

Karmatarerskanise
0

Tyvärr ganska vanligt och svårt att undvika vid sådan medicinering. Prova undvika socker.

Elsa
0

Läste på 1177 att det är en myt att socker ska orsaka/förvärra.. men vet inte vad jag ska tro, tycker själv det låter logiskt då socker fodrar svamp (tror jag?)

Vet inte varför jag helt plötsligt har fått det, har ätit antibiotika minst 1 gång varje år (svår halsfluss) men det är först nu jag har fått det.. Aldrig fått det som barn eller tonåring.

Maria
0

Det man eventuellt kan göra för att undvika svamp är att inte "reta" underlivet i onödan. Ha trosor som skaver, sex som kan ge irritation, tvätta med för starkt medel osv. 

Lufta under natten och tvätta försiktigt med olja.

/Maria

Ladydragon
0

om jag nu minns rätt så slår antibiotika ut dom goda bakterierna och det gör att man då får lättare svamp i underlivet 

det finns bra tabletter att ta…alltså tablett man tar i munnen o sväljer ner engångsdos brukar det alltid vara Fluconazol 
dom finns numera receptfritt på Apoteket men dom är riktigt dyra…ett annat alternativ är att höra antingen med vårdcentralen eller Gyn om dom kan skriva ut Fluconazol åt dig 

jag får alltid svampinfektion i underlivet när jag äter Antibiotika och jag brukar alltid få Fluconazol utskrivet att ta efter antibiotika kuren är avslutad

Katti
0

Goda bakterier! Jag brukar använda Lactiplus som finns i hälsokostaffärer, men det finns många andra märken, så fråga!. Var noga med att ta dem så långt ifrån antibiotikatabletterna som möjligt. Ge gärna underlivet lite också (eller lite yoghurt, vilket har samma effekt) 😃.

[Thiah]
0

Äter du alltid samma antibiotika? Jag har en sort som ger mig svamp direkt. Har aldrig fått det med någon annan.

OlgaMaria
1

Visst göder socker svamp, så undvik det. Ta probiotika efter antibiotika-kuren. Drick en pressad citron med vatten varje dag och gärna vatten med äppelcidervinäger. Smörj in underlivet med kokosolja. Får du besvär så fukta underlivet med bikarbonat+vatten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Elsa
0

Tack tjejer för alla tips & råd! 🌺

Jag har nog haft lite blandade sorter, så vet inte riktigt om jag tål en viss sort bättre eller sämre, men så är det nog.. Känner igen det jag har nu men jag kan inte koppla om jag haft det nu senaste eller för längesen. Jag berättade för läkaren då hon frågade om jag hade haft några problem med antibiotika tidigare, då skulle hon kolla upp i mina journaler så jag kunde få en annan sort, men i mina journaler fanns det ingenting om att jag haft halsfluss någonsin (då har jag ändå haft problem sen jag var 2 år och opererade bort halsmandlarna vid 3 års ålder..)

Maria
0

#8 Du kanske har blivit behandlad på olika ställen för journaler är inte alltid gemensamma utan man får i så fall skicka efter dem.

/Maria

Elsa
0

#9 Jo fast jag har alltid tillhört den vårdcentralen (nu Hälsocentral men det är samma ställe och hon frågade om jag alltid haft den vårdcentralen). Har ju nån gång fått åkt in på akuten & även primärvårdsjouren men de flesta gånger har jag varit dit ner..

Men synd om alla journaler från jag var barn tills nu är borta.. 🤓

Maria
0

#10 Journaler ska inte vara borta. De måste säkerligen finnas någonstans även om de inte är samlade på samma ställe.

/Maria

Elsa
0

#10 Kanske får ringa någon i receptionen som kan kika istället 🙂

Maria
0

Ja försök med det. Säg att du vill ha ut dina journaler. Det kan säkert vara en del jobb med det hela men någonstans ska de finnas.

/Maria

Maria
0
Elsa
0

#13 #14 Tack! Ska ringa snart och höra, har ju som sagt alltid tillhört samma så dom får se till att fixa. 😛