Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 3532 ggr
Miowi
0

Förhindra nageltrången

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är något otroligt upprörd just nu.

Precis varit och gjort pedikyr, och man tänker väl att salonger i stora centrum ska kunna något om hur naglar fungerar - men icke. Kollar ner på min stortå medan hon klipper och tänker bara VAD GÖR HON? Hon klipper bort ALLT på sidan av tån. Stoppar henne från att göra samma från andra tån. Hennes argument är att hon vill lindra min nageltrång, som förövrigt inte gör det minsta ont eller var något stort utan det var bara pyttelite svullet.

Nu kan jag inte klistra tillbaka tån och känner mig så arg att jag bara vill gråta just nu, jag har redan opererat tån mot nageltrång innan och vet vilken smärta det innebär - ska jag nu få det igen?

Ni ser på bilden hur de gjort, hoppas ni inte sitter och äter!! Snälla snälla har ni några tips vad jag kan göra för att minska risken att detta utvecklas till nageltrång (bortsett från att inte ha trånga skor)? 😭

[EvelinaL]
0

Ett tips som jag fått av läkare är kompress med asolsprit på som du lindar vid nageln, funkar jättebra om man börjar få nageltrång och vill bli av med det utan att behöva skära av tån.

russin
0

Inte blev det vackert, men så gör jag själv för att förhindra att mitt nageltrång blir värre när det är på gång - så lugn 🙂 Däremot ska knappast en salong göra en sådan sak utan att fråga först.

Miowi
0

#1 Sitter och försöker få in det under nageln nu men finns inget kvar att få in det under, brukar också göra det när nageltrång är på g! :/

#2 Men det bör väl förvärra det hela? Förstår att det lindrar tillfällig men tånaglar ska ju klippas rakt, inte nedåt på sidorna?  :o

OlgaMaria
0

Bara du låter detta växa ut ordentligt så ska det nog gå bra. Det stora felet är inte den sneda klippningen utan att hela nageln klipps ner så kort. Klipper man nageln sådär snett så kan den oftast växa ut helt och hållet utan större problem. Men målet är att aldrig ha särskilt korta naglar. De ska alltid gå utanför "kanterna" som man ser där på sidorna. Tycker inte du ska gå till salong utan klipp dina naglar själv. Klipp dem rakt och inte kort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

russin
0

#3 - tyvärr fungerar det inte att klippa rakt på mig då mina tånaglar böjer sig inåt vid sidorna😕 Därför måste kanterna klippas med jämna mellanrum. Fungerar dock bättre om jag filar ner nageln uppepå, så den blir tunnare = den böjer sig inte lika hårt då.

Nu är jag säkerligen äldre än dig (50 år), så mina problem har funnits i rätt många år och det gör inte saken bättre 🙂

[EvelinaL]
0

Sätt det bara där nageln är det behöver inte sitta under nageln.

Miowi
0

#4 Nej jag vet inte ens varför jag lät dem klippa naglarna, ville bara få massage och hälarna filade!

Så summa sumarum är detta in en panikklippning utan det kan klippas såhär utan att man sabbar det totalt för framtiden? Kunde själv inte tro mina ögon när jag såg nageln..

russin
0

#7 - det är klippt så kort bit att det inte är någon fara för framtiden 🙂 Det där har snart växt ut och nageln är lika fin som förut.

OlgaMaria
0

Ja, det var ju onödigt att de klippte naglarna över huvud taget, men man kan klippa naglarna sådär för att göra det möjligt för naglarna att växa ut helt då man har nageltrång. I och med att det är snett sådär på sidan kan nageln växa ut gradvis utan att det gör alltför ont på sidan, och huden där anpassar sig gradvis efter nageln. Men klipper man alltid sådär så flyttar ju huden sig inåt. Han man alltid nageln lång så håller sig huden alltid där den ska och man kan undvika problem.

Miowi
0

#6 Hur menar du? Att ha kompress i mitten där nageln är som längst och inte på sidorna?

#9 Hade ingen aning, trodde jag var körd och kunde boka operationstid redan nu haha! Får väl se hur det växer ut då, med min otur lär det väl ändå bli värre! Passar väl bra med solsemester om 4 dagar så man slipper strumpor och skor!

OlgaMaria
0

Jag klippte min nagel såhär då jag hade nageltrång och det gjorde att nageln kunde växa ut utan att jag vred mig i smärta. Efter det har jag aldrig klippt nageln kort och det har gjort att jag aldrig mer fått problem.

Hoppas det går bra för dig. :) Jag tror att lyckas man bara få nageln lång och helt utväxt så kan man undvika problem (iaf när nageln ser ut som din, platt och fin).