Ingen hjälp hos läkare.
Hej,
Är det någon här som har tips på bra läkare i Stockholm? Jag var på vårdcentralen idag och tappade förtroendet helt för läkarna här. Söker hjälp för symtom som kommer vid sköldkörtelrubbning. Mår inte alls bra och det blir bara värre och värre för varje dag som går. Denna läkare lyssnade inte alls på hur jag mådde utan skrev ut lugnande tabletter och sömntabletter till mig. Blev så ledsen att jag grät i läkarrummet.
Prover på TSH, T4 och T3 är tagna.
TSHvärdet låg på 2,7
T4värdet låg på (Fritt) 16
T3värdet låg på (Fritt) 5.8
Jag förstår att det inte alls behöver vara en sköldkörtelrubbning jag mår dåligt av men väldigt många av mina symtom stämmer överens med det och det är dessutom det enda läkarna har sagt att det kan bero på. Ändå får man ingen hjälp.
Hoppas ni har tips på vart man kan vända sig :)
Du skulle kunna kräva remiss vidare, eller gå till en annan vårdcentral och förklara att man inte tagit dig på allvar på din egna.
Dina provsvar verkar ligga inom referensvärdena så då är det svårt att gå vidare med att det skulle vara fel på sköldkörteln men om du vill så går det ju alltid att få en tid hos någon annan vårdcentral om du känner att det inte var rätt.
/Maria
# 1 Jag kommer absolut byta vårdcentral efter det här. Har hört att grannkommunen har en superbra vårdcentral så för söka mig dit.
#2 Ja, provsvaren såg fina ut. Det känns ju skönt och är en lättnad att det inte visade något men man blir ändå lite ledsen då man står på ruta ett igen och inte vet vad som är fel :(
Tack för era svar :)
#4 Tack för din länk! Enligt den så ligger jag liite över det normala, men eftersom det är så pass lite kanske man inte gör något trots allt.
Tack! :)
Står i texten att man kan vara sjuk trots bra värden. Jag är en av dem som har fått kämpa för behandling, och nog sjutton hjälper den! Jag fick ett nytt liv typ. Låter klychigt, men kämpa vidare.
#6 Åh va skönt att du har fått den hjälp du behöver! :)
Hur lyckades du få läkare att lyssna på dig? Jag har träffat olika läkare fast på samma vårdcentral men alla säger samma, provsvaren såg fina ut och därför är jag 'färdigbehandlad' hos dem.
Jag fick höra samma sak, tills värdena en dag av någon outgrundlig anledning var heltokiga. Då fick jag medicin direkt. Då hade jag kämpat i säkert 5-10 år iallafall.
#8 Oj, jag har hört att dem kan gå lite upp och ner. Men att behöva kämpa så i 5-10 år ska man inte behöva göra. Skönt att du fick behandling :)
Har också dåliga erfarenheter med läkare som skrivit ut olika laxeringsmedel i åratal för IBS och glutenintolerans utan någon annan som helst stöd.. Samma sak vad gäller p-piller tror det tog tre år innan jag hittade en läkare som fattade vinken.
Ibland kan man behöva tjata på läkaren och ta intiativ även om man inte ska behöva göra det som patient, jag hoppas verkligen att du hittar en bra läkare som ger din den hjälp som krävs!
#9 Idag känns det som att man ska ha tur om man hittar rätt läkare, och lyckas få rätt diagnos.
Tack snälla du, och tack för att ni delar med er och hjälper mig : )
kanske låter detta nedlåtande, men vad äter du för kost? Att äta så nyttigt som möjligt gör ju iaf saken bättre, och det är jätteviktigt vid sköldkörtelproblem har jag hört. Då menar jag att man kan göra fruktsmoothie på morgonen, dra ner på kött och fett, undvika allt det där man vet är onödigt, dricka mkt vatten. :)
Såklart jobba med stressnivån, yoga, meditera, promenera i skogen etc. som du säkert redan tänkt på.
lycka till och tänk positivt!
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
#12 Nej, det låter inte nedlåtande. Det är ju en väldigt relevant fråga :) Jag har senaste åren börjat att äta frukost (Vilket jag aldrig gjorde förut.) Jag är noga med mellis och har börjat att dricka mera vatten. Jag äter också mycket vegetariskt och promenerar mycket i skogen med mina hundar :)
Tack för ditt svar! 🙂