Slagit i huvudet - bör jag åka in?
Halkade på isen när jag var ute hos kaninerna i morse, föll handlöst rakt bakåt och slog bakhuvudet med väldig kraft i backen. Var nära på att tuppa av, men gjorde det inte. Har dock sen fallet haft ordentlig huvudvärk som inte vill ge med sig (har dock ej testat huvudvärkstabletter).
Har läst lite om hjärnskakning på 1177.se nu och blev lite orolig. Står att man ska söka vård ifall man misstänker hjärnskakning och det gör jag ju med tanke på slag i huvudet, huvudvärk, visst illamående osv.
Dock är jag tveksam till att åka in, jag mår ändå okej och jag vill inte sätta mig i en bil ifall jag skulle må ännu värre. Har ingen som kan skjutsa mig så isåfall får jag åka själv. Hittar heller inte till akuten så det blir nog att jag låter bli.
Ska försöka ta det lugnt resten av kvällen, ska ut till stallet en sväng och natta kaninerna framåt 18-tiden, men annars tänker jag bara sitta/ligga i soffan/sängen och inte göra mycket alls.
Vad tycker ni? Borde jag oroa mig?
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Du kan alltid ringa 1177 och rådfråga en sköterska =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Undviker att tala i telefon, tycker det är läskigt med främlingar.
Symptomen behöver inte komma direkt, jag tycker du ska kolla upp det. Hård smäll mot huvud ska man alltid ta på allvar.
||My Love For Animals Is Immortal||
Den här killen slog huvudet i "metal shutters". Han gick hem och sov. Nästa dag vaknade han inte upp.
Du kan få en sjukresetaxi skickad till dig om du ringer 1177. Och ja, det är bra att du åker in, speciellt om du är ensam hemma. Taxichauffören vet definitivt var akuten ligger.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om du inte vill ringa 1177 själv, finns det kanske någon annan som kan ringa? du kan stå bredvid och förklara symptom? eller åk in, som de andra säger. better safe than sorry :)
Om du inte vill prata med någon främling kan du be en kompis ringa. Hoppas det går bra!
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag tycker absolut du ska söka vård.
/Maria
Har nu ringt sjukvårdsupplysningen (1177) och hon sa att så länge jag inte får fler eller värre symtom (t ex att jag börjar kräkas) så behöver jag inte åka in *lycklig tjej* Så de orden håller jag mig till nu. Mår för övrigt bättre nu, kom på att jag inte ätit något på hela dagen, så efter ett paket snabbnudlar känner jag mig mycket piggare. Ska inte sitta vid TV:n, datorn eller mobilen heller egentligen då det anstränger hjärnan, men kan nog inte hålla mig, inte om jag mår så här bra i alla fall. Men lägger mig så klart och vilar om jag känner mig det minsta sämre.
Tack alla för svar!
#10 Vad bra att du ringde.🙂
/Maria
Tittar in här igen för att tala om att allt fortfarande är väl med mig. Jag är öm på ena sidan huvudet visserligen och så har jag idag varit jättetrött. Vet inte vad det beror på riktigt, men huvudet mår hyfsat i alla fall.
#12 fint att du uppdaterar! :)
Det kan väl vara så att du har fått en hjärnskakning helt enkelt, det finns ju inte mycket du kan göra åt det mer än att vila och inte anstränga ögon med att läsa, använda datorn eller se på tv.
Är det värre eller bättre idag?
#13 Tack! Vet hur orolig man kan bli för folk, även om man bara läst inlägg från dem på internet, så därför känner jag att det är lite av min plikt att berätta vidare hur jag mår.
Det är mycket bättre idag tack och lov. Har som sagt ett ömmande område på bakhuvudet, men mer är det inte. Bortsett från att jag varit trött idag - jag gjorde ju en hel del grejer igår och jag vet av erfarenhet att jag inte brukar vara på topp de dagar där jag ansträngt mig under gårdagen.
#14 vad skönt att det är bättre! Då är det nog ingen fara, men vila dig nu några dagar och ring 1177 igen om det blir värre :)
Ja, det är alltid skönt att få veta att allt gått bra :)