Inflammerat tandkött!
Hej!
På grund av växande visdomständer så har tandköttet börjat kännas inflammerat. Jag var hos tandhygienisten i höstas och då konstaterades att alla visdomständer var på väg och att de understa var på väg in mot de andra tänderna (jippi..). Just nu är det vänster sida nere som börjat bråka. Tandköttet känns smått svullet och gör ont att borsta på. Jag tänker mig, INNAN det går åt helvete så kan jag förhoppningsvis undvika inflammation och värre komplikationer. Jag har borstat på tandköttet trots att det gör ont för att få eventuella "fickor" rena, men utan att överdriva borstningen. Jag sköljer munnen med kollidialt silver och jag dricker ingefära-vatten med citron mer eller mindre dagligen.
Jag har ringt och bokat tid med tandläkare igen, men där är ju väntetiden ett antal veckor. Tandläkaren gör ju egentligen ingenting förrän jag inte kan ha tanden kvar och i det läget är jag inte i, så tidsbokningen är mer in case of.
Har ni några tips på huskurer eller liknande som kan hjälpa? Jag har funderat på att "skölja" med kokosolja, men jag har inte kommit till skott.
Tack!!!
Jag gissar att det inte är inflammerat men däremot så är det extra utsatt då tanden är på väg att komma fram och då spänner det och gör ont i tandköttet runtomkring.
Växer dina visdomständer fel så kanske du i framtiden får ta bort dem men nu tror jag bara du har besvär för att tänderna tränger fram så att säga.
/Maria
Pja, du kan ju alltid försöka skölja med koksaltlösning. Det är vad tandläkaren brukar spola ur fickorna med när det blir inflammerat runt en visdomstand. Och försök att borsta med en liten vinkelborste (finns på apoteket) för att komma åt så gått det går.
Jag var tvungen att dra ut alla mina tre visdomständer på grund att de växte in i varandra, ja snett underifrån (och ovanifrån). Visdomständerna hade petat ut tänderna bredvid om jag inte hade dragit ut dem. Men jag har också en tandsjukdom som orsakade detta, så det är inte så konstigt. Anywho… Jag hade en som började bete sig som för dig, att det kändes svullet och sådär. Så jag började pilla med nageln och typ peta hål och ja tryckte ner den tills jag kände tanden. Och sen höll jag på i en vecka med att i princip skära i tandköttet med naglarna. Tills den var helt synlig. Och borsta borsta borsta, och skölja med munskölj.
Och det var antagligen sjukt korkat, jag rekommenderar inte alls att göra så. Fast än det gick bra för mig så kan det ju faktiskt bli inflammerat och massa annat dumt. Så jag rekommenderar att endast skölja med munskölj och borsta om tanden börjar visa sig. Och alltså låta bli att pilla.
Fast man kan väl knappast få fickor när inte ens tanden kommit fram?
/Maria
#4 Tydligen kan det bli små "hål" i tandköttet där det är öppet ner mot tanden (fråga mig inte, det sa tandläkaren i alla fall), så där är det viktigt att man håller rent så det inte stannar kvar skit i!
Tack för era svar, jag borde skaffa en vinkelborste, men det är så sjuukt omotiverande att rengöra med en sådan, speciellt när jag inte har en aning om vart jag ska peta med den. Känns som att man irriterar i onödan. :/
#4 Om tanden har börjat komma upp men tandköttet fortfarande ligger över en del av tanden kan man få problem med fickor runtom som är svåra att få rent på egen hand. Det kan leda till en ordentlig inflammation (pericoronit).
OK, då fattar jag.
/Maria
Finns en gel på apoteket att borsta med som hjälper mot inflammation. Smakar äckligt men super!
||My Love For Animals Is Immortal||
när jag hade ätit popcorn och skalet från en kärna kilade sig fast mellan tandköttet och tanden så fick jag en ficka där som jag var tvungen att rengöra noga (blev prat om operation om det inte läkte, allt för en liten popcorn kärna!) fick jag någon salva jag skulle borsta med där, men det var superviktigt att det bara var där! Sen skulle man självklart vara jättenoga med tandtråd och inte borsta för hårt för att inte förvärra problemet
Har fått inflammerat tandkött nu pga tandsten (tydligen är det inget jag kan göra något åt heller…) och fick då höra av tandhygenisten att man absolut inte ska ha bakeridödande grejer i munnen (typ listerin) om tandläkaren inte sagt att man bör det. Tydligen kan det verkligen irritera tandköttet!
Är lite nyfiken på varför du tänkte skölja munnen med kokosolja förresten?
Medarbetare på Skor iFokus
#8 Ah, det känner jag igen. Tack :)
#9 Det finns något som kallas oilpulling som vissa använder sig av istället för traditionell tandkräm. Då gurglar man runt oljan i munnen så länge man orkar och det ska göra tänderna superrena, har bara hört positivt om denna metod! Kokosolja är ju antiinflammatorisk och det var främst på den egenskapen jag tänkte på. :)
Precis som du skriver kan en sån skitsak bli ett jätteproblem i munnen! Är livrädd för det :(
#10 jaha! Låter knäppt i mina öron, men jag vet ju faktiskt inget om det egentligen! Du kan ju rådfråga 1177? De kanske kan komma med några tips så länge?
Medarbetare på Skor iFokus
hexident munskölj men tänk på att inte använda det mer än två veckor då man kan få tandsten då,
#12 Att man får tandsten av Hexident har du nog fått om bakfoten. Däremot finns en risk att man får svamp om man sköljer för ofta med något som är bakteriedödande, då det även slår ut de goda bakterierna i munnen. Produkter som innehåller klorhexidin kan man även få missfärgningar av, men dessa är ytliga och enkla att polera bort.
Jag skulle nog rekommendera Corsodylgel som man kan borsta med eller lägga på i området då det ju inte är hela munnen som behöver behandlas.
Jag har själv använt för mycket hexident och gått till tandläkaren och då har de hittat tandsten och kommit fram till att det har varit för att jag har använt hexidenten för länge. Det är för att hexident torkar ut vilket leder till muntorrhet och då får man lätt tandsten.
Jag har haft massa problem med visdomständerna. Marsch iväg till apoteket och köp corsodyl (flytande). Först borstar du tänderna vanligt, sedan doppar du tandborsten i en skvätt corsodyl och borstar på utsatta områden. Du ska inte skölja hela munnen. Det finns även tandkräm på apoteket med klorhexidin som du kan använda (fick på inrådan av tandläkare. Fråga på apoteket så du får sorten som är till för långtidsanvändning, de har en för 1 veckas bruk också).