Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettkost-och-recept
Läst 1946 ggr
lillan-65
0

Majsknäckebröd

Deta knäckebrödet är jettenytigt o gott o bilig o jöra. Man kan med ha det som "tilltug" med lite mögelost på om man vil till heljen istellet för chips, det går med bra o "dippa" kneckebrödet. Nu komer receptet.

2 dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrö, 1HALV dl linfrö, 1 HALV dl pumpafrön, 1 HALV tsk flingsalt, 1 HALV dl rapsolja, 2.5 dl kokande vatten.

Rör i hop allt till en smet o bre ut på långpanna med bakplåtspaper. (det ska bli en smet o ingen deg som ska kavlas). 150 g i ugnen i 1 time. Lite flingsalt över när den är klar o dela den i bitar o förvara i burk med lock.

Jag hitade inte "halv knappen" så derför skrev ja HALV när det skule va det i dl.

Maria
0

Det låter gott.

Hur tunt blir det på plåten ungefär innan man sätter in den i ugnen?

/Maria

lillan-65
0

du kan ta efter ett kneckebrödsmåt (som man köper, så tunt som möjligt tyker ja sjelv.

isla
0

Fröknäcke kallas det va? Går att göra utan majsmjöl också om man vill och ja, det är hur gott som helst!

#1 Man bör göra det ganska tunt, för annars blir det lätt segt.

Maria
0

#2 Smetar du ut det med någon degspade eller liknande eller rinner det ut av sig själv?

/Maria

lillan-65
0

smetar ut.

Maria
0

Det ska jag testa. Det låter jättegott.🙂 Jag är ingen bakfantast men det känns som t.om jag skulle klara av detta.

/Maria

lillan-65
0

Det komer du klara BRA 👋