Majsknäckebröd
Deta knäckebrödet är jettenytigt o gott o bilig o jöra. Man kan med ha det som "tilltug" med lite mögelost på om man vil till heljen istellet för chips, det går med bra o "dippa" kneckebrödet. Nu komer receptet.
2 dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrö, 1HALV dl linfrö, 1 HALV dl pumpafrön, 1 HALV tsk flingsalt, 1 HALV dl rapsolja, 2.5 dl kokande vatten.
Rör i hop allt till en smet o bre ut på långpanna med bakplåtspaper. (det ska bli en smet o ingen deg som ska kavlas). 150 g i ugnen i 1 time. Lite flingsalt över när den är klar o dela den i bitar o förvara i burk med lock.
Jag hitade inte "halv knappen" så derför skrev ja HALV när det skule va det i dl.
Det låter gott.
Hur tunt blir det på plåten ungefär innan man sätter in den i ugnen?
/Maria
du kan ta efter ett kneckebrödsmåt (som man köper, så tunt som möjligt tyker ja sjelv.
Fröknäcke kallas det va? Går att göra utan majsmjöl också om man vill och ja, det är hur gott som helst!
#1 Man bör göra det ganska tunt, för annars blir det lätt segt.
#2 Smetar du ut det med någon degspade eller liknande eller rinner det ut av sig själv?
/Maria
smetar ut.
Det ska jag testa. Det låter jättegott.🙂 Jag är ingen bakfantast men det känns som t.om jag skulle klara av detta.
/Maria
Det komer du klara BRA 👋