Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 1828 ggr
Ellenfyrkant
1

Betalar arbetsgivare?

Har arbetsgivare någon skyldighet att bidra ekonomiskt till besök hos naprapat/ massör om man börjar få ryggvärk, mest troligt pga arbetet?

Mvh Ellenfyrkant

Maria
0

Jag tror det varierar stort beroende på var du arbetar.

På vissa arbetsplatser finns tillgång till gym t.ex. Det varierar säkert mycket mellan den offentliga och privata sektorn.

Förstagångsbesök hos läkare brukar man få ledigt för utan avdrag på lönen men övriga förmåner kanske du kan kontakta ditt fack om?

/Maria

Ria74
0

När jag jobbade i kommunen här så fick vi massage betalt som friskvård, men på min nuvarande arbetsplats så får jag själv betala eventuella besök.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ellenfyrkant
0

#2 inom vilken bransch arbetar du? Ska höra med facket! Jag tycker det är konstigt om inte arbetsgivaren kan bidra när det är för deras arbetsuppgifter jag behöver förstöra mig. Eller är det roligt att tänka så?

Mvh Ellenfyrkant

Ria74
0

#3 Jag jobbade inom skola, fritidshem och förskola

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Halvdansken
0

Det svåra är ju ofta att bevisa att det är en arbetsskada.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Naprapat och kiropraktor har man bara chans få ekonomisk ersättning för ifall de är anslutna till försäkringskassan. Arbetsgivaren får ofta inte dra av kiropraktor/naprapat på skatten för det är inte friskvård.

Massage  räknas skattetekniskt som friskvård = arbetsgivaren kan dra av det på skatten. Hur mycket man kan få dra av per anställd beror lite på var man bor i landet på vissa håll är det 2000kr per år och anställd och på andra håll är det samma summa som det motsvarar att köpa ett årskort på ett medeldyrt gym.

Skulle nog börja med att ta upp frågan om friskvård med arbetsgivaren och berätta att han/hon faktiskt får dra av det på skatten och att friskvård håller personalen frisk.

Använder själv de 2000kr min arbetsgivare ger mig genom att gå på gym och simhall. Har många tunga lyft i jobbet och vill man hålla värken borta från ryggen gäller det att träna alla andra muskler runtom som man kanske inte använder i lyften främst men som hjälper till att ge stöd. Testade massage men det var inte lika effektivt som förebyggande träning det hjälpte bara för stunden och 2000kr ger inte så värst mycket massage.

Ellenfyrkant
0

Vad innebär det att de får dra av på skatten? Hur funkar det?

Mvh Ellenfyrkant

VildaVittra
0

Be din chef om att få komma till företagshälsovården.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellenfyrkant
0

#8 Tack, vad innefattar det?

Mvh Ellenfyrkant

Åsa S
0

Arbetsgivaren kan ta upp det på företagets deklaration där de kan göra avdrag (de måste såklart ha kvittot för det du köpt). Vi har nått som heter förmånsportalen på jobbet (tidigare hade vi wellnet) och vår arbetsgivare tankar in 2000kr som vi kan välja vad vi vill köpa för friskvård via portalen. Men i mindre företag så brukar den anställde kunna köpa friskvård och lämna in kvitton till sin arbetsgivare och så får man tillbaka pengar. Det ska dock vara sånt som skatteverket godkänner som ex. massage, kort till simhall/gym och dyl. Man brukar INTE få köpa saker som ex. gymkläder, skor, gåstavar

VildaVittra
0

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus