Öroninflammation? Bihåleinflammation?
Jag håller just nu på att bli frisk från en ganska långdragen förkylning. Har varit förkyld sen i början av December och i Onsdags bröt den ut ordentligt. Jag är fortfarande lite förkyld men jag är mest täppt i näsan och är snorig, ingen hosta.
När jag vaknade imorse så märkte jag att min hörsel har blivit sämre, det låter typ som när man har lock för örat och det känns som jag har bomull i öronen som inte går bort. På min högra sida vid näsan har jag ont när jag trycker och det går ända ner till kindbenet. Jag har även ont i båda käkarna. På den vänstra käken kan jag inte bita ihop tänderna utan att det gör ont som satan. På min högra käke kan jag det, men jag har mer en ilande känsla i bakre tänderna och i själva käken.
Jag är skriven på Hälsohuset och där måste man ha en bokad tid för att få träffa en läkare, medans på Carema vårdcentral kan jag få träffa en drop-in sjuksköterska. Min fråga är, kan man gå till en vårdcentral som man inte är skriven på eller måste man gå till den vårdcentralen man är skriven på?
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Då måste gå till den VC som du är skriven på i första hand.
Med vänliga hälsningar
Chess
På akuttider (drop in) får man gå till vilken vårdcentral som helst, men det brukar inte gå att få bokad tid där du inte är skriven.
Gällande bihåleinflammation så är det väldigt enkelt att testa hemma, vänd huvudet upp och ner. Sprängs huvudet är det bihåleinflammation. Läkarna brukar inte skriva ut något för det utan det brukar bara vara att vila (så här har det vart för mig varje gång i alla fall).
Lock för örat är vanligt vid förkylning, allt är ju ihopkopplat och man producerar ju en hel del slem. 🙂
Krya på dig!
/Surpan
Jag får jätteont i huvudet när jag håller huvudet upp och ner.
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
I kinderna/panna? Då är det nog bihåleinflammation. Ligg med huvudet högt, ta en extra kudde när du sover. Och drick mycket så inte slemmet är så tjockt. 🙂 Snyt dig så fort du behöver så du inte "drar upp" snoret.
/Surpan
Det gör bara ont i ena kinden men inte den andra. Jag snöt mig för några minuter sen och det knastrade till rejält i ena örat och nu är hörseln ännu sämre.
Låter som en ilsken förkylning. Att det bara gör ont i ena kinden är bra dock. Rekommenderar http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=244587 , den är lite svår att manövrera, men när man sköljt näsan med denna så kan man snyta ut ALLT. Den löser upp slemmet istället för att torka ut det som vanlig nässpray.
/Surpan
Har ringt till min vårdcentral och dom har en Drop-In tid mellan 13 och 15, så ska dit. Sköterskan jag pratade med över telefon sa att det kan vara öroninflammation så dom ska ta prover på mig.
Kanon, låter jättebra. 🙂
/Surpan