Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 2411 ggr
Flöffo
2

Torr i halsen

Får ont i halsen varje gång jag ska sova, på natten och på morgonen. Jätte jobbigt. Jag är ganska så säker på att det beror på att min hals blir torr och har därför alltid ett glas vid sängen, så att jag lätt kan dricka när det blir för besvärligt och så att det eventuellt kan avdunsta lite under natten (högre luftfuktighet). Har också ställt en blomma på mitt rum då jag hört att det hjälper mot luftfuktigheten. Tyvärr är problemet inte helt löst, därför skulle jag väldigt gärna vilja ha tips på mer saker jag kan göra för att bli av med problemet. Kan tillägga att det inte bara är halsen som är torr utan jag har just nu väldigt torra slemhinnor för övrigt, ögonen till exempel. Finns det något jag kan göra?

//Flöffo

Scorpio97
0

Finns luftfuktare att köpa, kanske vore något? Googlade lite och vissa kostar bara någon hundring, så det kan ju vara värt att prova. Går säkert att fixa själv hemma också.

//Jessie

Malinolsn
1

När jag blir torr i halsen vid sänggående, så det blir svårt att sova, så brukar jag suga på en halstablett eller liknande. Kanske ingen långsiktig lösning, med det funkar för mig i alla fall :)

Flöffo
0

#1 Ja, jag har tänkt på det. Är dock lite orolig för att det ska ge mögel och liknande.

#2 Tack för tipset, ska nog försöka hitta några halstabletter som är goda och testa. Har bara jätte äckliga hemma :P

//Flöffo

Maria
0

Det är inte så att du är täppt i näsan och då andas med öppen mun på natten så att säga.

De kanske kunde testa näsdroppar vid sänggåendet också?

/Maria

Flöffo
0

#4 Nej det är det inte. Brukar märka sånt, men även om jag inte skulle det så brukar jag  få ont även när jag är vaken och då har jag inte öppen mun :/

//Flöffo

mongu
0

Tar du några mediciner som gör att du blir torr i munnen och i halsen?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Flöffo
0

#6 Nope. Åt antibiotika förut, men det var för mer än ett halvår sen. Ibland äter jag alvedon men det är inte så ofta.

//Flöffo