Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10156 ggr
[Tilde]
1/7/15, 10:21 PM

Öroninflammation

Vet inte om jag har öroninflammation eller öronkatarr, men jag har totalt lock för ena örat (lite lock på andra) och det gör ont och liksom "susar" i örat. Hur länge brukar sådant hålla i sig? Tänker inte gå till läkaren då jag inte vill äta antibiotika, så jag undrar alltså hur lång tid det tar innan det självläker. Finns det några huskurer? Fick detta i samband med influensa som jag fortfarande lider av. 😕

  • Redigerat 1/5/24, 9:50 PM av TatsuOni
Annons:
Lia
1/7/15, 10:24 PM
#1

Vad jag minns av öroninflammation så gör det något fruktansvärt ont. Men det kanske är när det är långt gången. Minns inte, jag var ett öronbarn.

Men om du har influensa så tror jag att det hänger ihop med det :) Så det enda du kan göra är att vänta. Men jag kan starkt rekommendera nässpray när öronen börjar krångla.

[Tilde]
1/7/15, 10:26 PM
#2

#1 Jag minns bara ett tillfälle då jag fick öroninflammation som barn, men minns inte hur ont det gjorde. Tror det mest gör ont nu på grund av trycket inne i örat. 🤔 Nässpray är jag redan en flitig användare av - varannan förkylning kräver nässpray (har jätteproblem med sånt)… Den hjälper dock inte alls med örat. 😕

Lia
1/7/15, 10:31 PM
#3

#2 Jag vet inte hur det fungerar i Danmark, om det går att ringa till 1177, eller om det finns något motsvarande där, men det är annars ett alternativ :) Sen finns det massor av människor som antagligen kommer be dig stoppa vitlök i öronen och allt vad det kan vara, men jag tror att det irriterar mer än vad det kan hjälpa. Och sen ska man ju inte stoppa in saker där heller. Jag tycker att du ska fortsätta med nässprayen. Eller byta sort? Det finns de som är bättre för hela bihålesystemet. Blir det väldigt illa är det nog vc som gäller ändå. Skulle det vara inflammation är det viktigt att bli behandlad, det är inte nyttigt för kroppen att kämpa för länge.

Hur kommer det sig att du inte vill äta antibiotika?

Lia
1/7/15, 10:35 PM
#4

Om det börjar rinna ut var så måste man ta antibiotika, annars verkar det inte vara så farligt :)

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Oroninflammation/

[Tilde]
1/7/15, 10:39 PM
#5

#3 Hmm ja om det blir värre ringer jag nog läkaren och frågar. Men jag vill som sagt inte äta antibiotika eller liknande. :/ Haha ja jag läste något om en vitlöksblandning som lät jätteskum! 😛 Finns bara två olika nässprayer i affärerna här, men jag får kanske bege mig till ett apotek (eller be sambon åka dit) för att se om det finns en bättre sort. 

Vill inte äta antibiotika för vi människor får i oss allt för mycket antibiotika så i framtiden kommer det inte att fungera längre. 😮 Vill hellre ta medicin vid riktigt allvarlig sjukdom och försöka kämpa emot annat på egen hand. http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/inte-antibiotika-i-onodan/

Just nu sitter jag och svettas trots att jag har fönstret på glänt. Tror det är dags att sova och försöka bekämpa denna sjukdom i sömnen.. xD Tycker bara det är så jobbigt att jag blir sjuk så ofta (detta är nog min 3:e eller 4:e förkylning/influensa sedan september - och jag är ändå extremt noga med att tvätta händerna och handsprita). 😭 Har antingen ett dåligt eller ett överaktivt immunförsvar.

Lia
1/7/15, 10:47 PM
#6

#5 Ja, det låter vettigt! Jag äter inte heller antibiotika om jag inte absolut måste. Men det är som sagt ingen fara förrän trumhinnan spricker! Så tills dess är det bara att vila, det är nog det bästa. Och kanske lite alvedon på det om det gör mycket ont. Samt nässpray.

Förut hade jag också dåligt immunförsvar. Ett år räknade jag det till 20 ggr det året. Nu har jag inte varit sjuk sen i våras :) Men jag tror att man har vissa perioder i livet då man har sämre immunförsvar. Det blir nog bättre snart! Hoppas det går över!

Annons:
[Tilde]
1/7/15, 10:51 PM
#7

#6 Tack för all hjälp! :) Jag avvaktar och hoppas på att det läker av sig självt snart!

Oj 😮 20 gånger på ett år var inte lite! Jag har alltid haft lätt till förkylningar, men har under detta året börjat äta nyttigt och dricka mycket mer vatten så jag hoppas att det blir bättre av det så småningom!

Intehärutandär
1/8/15, 1:52 AM
#8

Jag har aldrig haft det som vuxen, och barntiden minns jag inte. Men sonen hade det några ggr som barn och vad jag förstått så behövs ingen medicin om man har det enstaka gång. Om man har det återkommande ggr så kan det bildas ärr på trumhinnan däremot.

OlgaMaria
1/8/15, 9:06 AM
#9

Vitlök i öronen är jättebra :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tilde]
1/8/15, 11:42 AM
#10

#8 Jaha, detta är första gången i mitt vuxna liv som jag har öroninflammation. Så då håller jag mig borta från läkaren tills vidare. 🙂

#9 Det låter så skumt! Vet inte om jag skulle våga mig på något sånt 😛

OlgaMaria
1/8/15, 1:00 PM
#11

Det kan ju svida mycket så man kan stoppa det i en gasbinda, nylon eller något. Eller droppa saft från gul lök i örat. Det är inte det minsta farligt, tvärtom. Det är väl ungefär lika skumt som att stoppa filmjölk i slidan när man har svamp. :-D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
1/8/15, 1:16 PM
#12

Jag har varit med om folk som blivit röda och väldigt irriterade i öronen efter att ha använt vitlök så man ska nog vara försiktig.

En utbryten öroninflammation brukar vara mycket smärtsam.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
1/8/15, 1:40 PM
#13

Det kan också vara så enkelt som en vaxpropp. Köp removax eller liknande på apoteket och prova.

Och köp på dig en burk D3-vitaminer när du ändå är där, det stärker immunförsvaret.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Tilde]
1/8/15, 4:14 PM
#14

#13 Det tror jag inte. Så illa som det är och så plötsligt som det kom i samband med influensa verkar det inte troligt. Men är detta inte borta inom en snar framtid kanske jag testar det. :) Äter redan D-vitamin varje dag och har även fått i mig extra C-vitamin nu under sjukdomen🙂

Halvdansken
1/8/15, 5:32 PM
#15

Jag hade kollat det, vaxproppar kan komma plötsligt och göra ont som fasen om de sätter sig mot trumhinnan (vilket ger lock för örat).  Jag hade provat det för vitlök och annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tilde]
1/9/15, 6:54 PM
#16

Jag testade medel för vaxproppar utifall, men det hjälpte ingenting. Jag ringer nog läkaren på måndag om det inte blir bättre under helgen. Har dock fortfarande influensa så kanske försvinner öronproblemen när jag blir frisk från det…?

mongu
1/11/15, 3:00 PM
#17

Har du testat att tryckutjämna? Att hålla för näsan och samtidigt försöka blåsa ut luft genom näsan?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tilde]
1/11/15, 7:17 PM
#18

#17 Japp, flera gånger i några dagar men det funkar inte.  :(

Upp till toppen
Annons: