Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 1904 ggr
DramaSara
1

Psoriasis/fjällande hudåkomma

Hej

Jag har besvär av en återkommande kliande hårbotten sen många år tillbaka. När jag har varit hos VC har jag bara fått recept på kortisonpreparat att smörja mig med, men det känns inget bra med så starka mediciner. Senast jag var där fick jag reda på att det "var att lika vid psoriasis, men det är inte säkert". Är det någon av er härinne som har något bra tips på huskur som funkat? 

Jag har hört talas om att Chaga (sprängticka) ska vara bra, har ni erfarenhet av det?

EmelieSaraViola
0

Jag har psoriasis i hårbotten, går upp och ner men har haft de nu i ett tag. Det som hjälper är att inte duscha håret så ofta då jag tycker att de torkar ut då. Och varje gång man duschar irriterar det hårbotten. 

Jag duschar hårbotten max 2 ggr i veckan.

[Thiah]
0

Tee three oil hjälper mot psoriasis. :)

DramaSara
0

Tack för svar! #2, är det bara att smörja och sova med oljan i håret eller rekommenderar du något annat?

[Thiah]
0

#3 jag har haft det som schampo. Tror det är för starkt att sova med. Kom ihåg att skölja ur det ordentligt sen.

Pialinn
0

En bekant till mej sa att hon slapp "kli i hårbotten" när hon badade i Medelhavet.

Så jag har funderat om det funkar att tvätta håret med vatten uppblandat med salt?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Thiah]
0

Ja saltvatten hjälper. Jag var berättigad till resor på vintern men valde att aldrig ansöka om det. Alltså sol och saltvatten är väldigt bra. Jag blir symptomfri på knappt två veckor när jag är i Grekland. Aldrig tänkt på att pröva saltvatten till håret. Kanske värt ett försök.