laga hål - bedövning
Hej,
finns det någon här som lagat hål hos tandläkaren utan bedövning?
Står man ut eller gör det så pass ont att man faktiskt är tvungen att ta bedövningen för att kunna genomföra det?
Jag tyckte det var så fruktansvärt med bedövning i underkäken för flera år sen att jag fortfarande får ångest bara jag tänker på det, så jag skulle göra mycket för att slippa. Men skulle därför vilja höra om det är någon som testat och hur pass ont det faktiskt gör utan? :/
edit: Det är inte pga någon spruträdsla (det har jag bara problem med om det innehåller någon form av blod) utan bedövningen som sitter i så himla länge efteråt(7,8 timmar den gången jag fick bedövningen). Står inte ut med förlamningen i halva ansiktet som gör att munnen hänger, att man inte kan prata osv.
Jag har gjort det utan och jag tyckte inte det gjorde ont 🙂Kändes lite obehagligt men man kan helt klart stå ut med det.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag har lagat ett hål utan bedövning. Det som var värst var när de "borrade" eller vad de nu gjorde, ilade så jag höll på att krevera och gjorde lite ont, då rann tårarna men under själva lagningen kände jag inte så mycket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 åh vad bra då borde jag också kunna stå ut 8) fick ju panik av att ha halva ansiktet förlamat en hel dag 😮
Det är nog väldigt individuellt och beroende på hur stort hålet är. Prata med din tandläkare tycker jag. Hon eller han kan säkert ge råd.
Jag fick laga ett hål utan bedövning en gång och aldrig mer. Jag bönade och bad om bedövning men fick inte. Tror jag var 16,17 då. Eskalerade sig i tandläkarrädsla och när jag senare, detta året gick till tandläkaren hade jag väldigt många hål och använda bedövning. Men jag är känslig för sånt som gör ont också..

Om jag var som dig skulle jag fråga tandläkaren. Han/hon ser ju hur hålet ser och och var det sitter och kan säkert göra en bra bedömning. Det går ju också att först testa lite utan bedövning - då behöver du inte ta någon i onödan… :)
// Staffan
#2 usch okej :( men det var ju positivt att det inte gjorde ont hela tiden åtminstone haha :(
#4 absolut, jag ska fråga när jag ska dit, men tänkte bara höra om det fanns andra som gjort det.
Oj så jag känner igen mig! Jag har precis som du ett problem med bedövningssprutan - jag tycker den gör fruktansvärt ont.
Jag har lagat två hål utan bedövning i mitt liv. första gången var det en "vi testar och får se", det gick prima. Andra gången var det tandläkarens beslut då hålet var så litet, det fick jag avbryta för jag klickade inte alls med tandläkaren och då blev jag rädd. Kom tillbaka några dagar senare till en annan tandläkare och det gick jättebra.
Ett annat tips är att prata med din tandläkare. Tandläkare är sällan emot att skriva ut lugnande medicin innan besöket - vilket kanske behövs om de bedömer att du måste ta sprutan? Annars rekommenderar jag starkt att fråga mottagningen om de har möjlighet att använda sig av 'Wand' när de bedövar. På Folktandvårdens hemsida kan du se vilka mottagningar som erbjuder det. Det är en nål som är kopplad till en pump, och under cirka tio minuter pumpar in bedövningen en droppe åt gången. Det gör att det inte känns någonting alls förutom det lilla sticket av nålen. Det som gör ont är nämligen spänningen och trycket när man injecerar vätskan.
Viktigast är att ringa och prata med dom och berätta hur du känner, de är vana! 🙂
/Surpan
Sex svar inom sex minuter. Det var tydligen en fråga många hade en uppfattning om. :-)
#5 men oj! det har jag aldrig hört om; att man kan bli vägrad att få bedövning - det lät jättekonstigt. Då förstår jag att du fick tandläkarskräck efteråt.
#6 ja det har du rätt i; att man ju kan pröva utan först :)
#9 haha ja det har jag aldrig varit med om, inte att få svar från sajt-ägarna heller för den delen haha.
Min fru använder aldrig bedövning när hon lagar hål.
#11: Vi får försöka bättra oss :-)
Detta är som sagt mycket individuellt, men jag kan ju säga att jag inte vill laga hål i tänderna utan bedövning. Även om bedövningssprutan är obehaglig så handlar det om några få sekunder jämfört med den tid det tar att borra rent hålet.
Jag har lagat ett pyttelitet hål en gång utan bedövning och jag tyckte det var mycket mer obehagligt att borra i tanden än vad det är att få bedövningen. Jag tror inte att det egentligen är själva sprutnålen som gör så ont, utan att man förstärker det onda pga att man är rädd för sprutan.
Jag har aldrig några problem med tandläkaren för jag vet ju att efter bedövningsobehaget är det lugna gatan.
#8 vad bra att det gick så fint första gången i alla fall! :)
Det är dock inte själva sprutan jag tycker är obehagligast (även om det där spända trycket också är fruktansvärt -.-) utan efteråt. Min bedövning satt nämligen i under 7,8 timmar och jag klarar inte av den där förlamande känslan - att munnen bara hänger, att man inte kan prata, att känseln är borta enda upp i örat, att tungan blir till en enda klump haha. Det är det som är problemet för mig och som jag vill slippa.
Jag har lagat ett hål och hade då bedövning. Var extremt rädd för när jag var liten och fick bedövning gjorde det såååå ont. Lagade inte då utan skar upp längst tandköttet för att det inte skulle spänna efter tandställningen.
Lagad mitt första hål för en månade sedan och valde bedövning. Kände inte ens att hon la den. Så skillnaden var enorm. Framtänderna ska tydligen vara värsta att bedöva. När jag lagade hade jag hål långt bak. Tror precis som övriga sagt att tandläkaren vet bäst så rådfråga innan .
Lycka till!
#15 - Ah jag förstår! 🙂 Men som sagt, det är otroligt vanligt att laga hål utan bedövning. Rådfråga tandläkaren innan bara.
/Surpan
#14 se mitt svar här ovan; det är inte själva sprutan jag tycker är så farlig (för den är som sagt över på några sekunder) utan det är bedövningen efteråt som jag tycker är fullständigt vidrig och som ger mig mer eller mindre panik.
#17 då låter det ändå som att det är möjligt om det faktiskt är vanligt som du säger :) Har aldrig kommit mig för att fråga nån annan så visste inte haha :)
Det ska jag göra.
#15: Jag fick lära mig nyligen att i nederkäken går nerverna utmed hela sidan av käken så när man bedövar där blir hela den sidan av käken bedövad. I överkäken går nerverna till varje tand så där blir bedövningen betydligt mer lokal. Det kan vara bra att veta.
Fråga om mindre dos….
#20 ja det har jag också läst! så det var ju väldigt typiskt att jag råkade få ett hål i underkäken ;(
#21 som sagt, bedövningen går ju ändå ut i hela underkäken så jag tror inte det gör så mycket skillnad tyvärr :/
Jag får bara bedövning så det täcker själva borrningen. Brukar ta slut max 10 min efteråt. Så be dom bara sätta en liten dos bedövning.
#23 okej! :o har det varit i underkäken då?
Smärta är ju så himla individuellt och vad man står ut med.
Jag själv har hög smärttröskel men tar alltid bedövning vid lagning.
Tyvärr så fick jag dra ut en tand utan bedövning en gång för den tog inte. Det gjorde ont men man stod ut.
Så att laga kanske inte gör så ont egentligen då utan bedövning. Men som sagt så är det individuellt.

Jag tar aldrig bedövning när jag lagar tänder. Har till och med dragit ut en tand utan bedövning. Men jag har enormt hög smärttröskel och är inte smärtkänslig för fem öre.
Det brukar ila i tanden när dom kommer nära nerven när dom borrar. Sen själva lagningen känner jag ingenting av.
Prata med din tandläkare om att få prova utan bedövning. Känner du att det inte fungerar brukar det gå bra att få bedövning när man har börjat borra.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#24, varit både i över och underkäken. Jag har typ bott hos tandläkaren under hela mitt liv ;)
Jösses. Det var inte länge sedan jag kikade här och nu är det redan en lång tråd😉
En massa bra svar dessutom.
/Maria
#25 #26 oj ja då känns det ju som att man borde stå ut om ni fixat att dra ut tänder utan bedövning ;D men precis; det är ju väldigt individuellt. Men nu har jag fått lite olika svar i alla fall =)
#27 usch det lät jobbigt! Men tack för ditt svar, det var ett bra alternativ.
Jag lagar utan bedövning om det inte vart rotfyllning. Bedövningen gör fruktansvärt ont tycker jag, sedan tar ju lagningen så kort stund. De borrar rent i ett par min max. Bedövningen sitter i minst en timme efter. Och så kostar ju bedövningen extra pengar jag tycker är onödigt för min plånbok.
Behöver det borras så blir det utan bedövning. Numera så går det ju så snabbt, nya fina höghastighetsborrar med vattenkylning. Knappt det känns förrän det är klart.
Annat var det när jag var ung, då snurrade borren så sakta och man hann följa med med ögonen på linorna som drev borren och det tog en kvart att borra ett litet hål.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har också dragit ut 2 visdomständer utan bedövning för den tog inte. Fick ändå ex antal sprutor med det hade varit inflammerat så länge från och till så det var därför det inte gick. Men jag tycker det gör ont på olika sätt. Gör det riktigt ont så kan jag hantera det. Det jag inte fixar är ilandet när dom borrar. Tycker det är vidrigt rent ut sagt.
jag tror det viktigaste är att du förklarar för tandläkaren innan han/hon bedövar hur det kändes förra gången….tandläkarna brukar vara väldigt bra på att både justera dos men oxå vilken bedövning dom använder
och det kan ju inte vara omöjligt att antingen börja försiktigt utan bedövning o går inte det så kanske kan man ge en pytteliten dos bedövning o så vidare
har ingen aning om tandläkarna fortfarande använder detta men jag fick för några år sen prova nån bedövning som endast las i tandköttet runt tanden mycket skonsammare men tyvärr mindre effekt….i mitt fall så provade man främst för att jag är så himla rädd för smärtan vid vanlig bedövning
sen oxå känner du dig inte nöjd eller känner att du blir lyssnad på så byt tandläkare eller mottagning
Har lagat hål utan bedövning och det har gått bra. Lyssna vad din tandläkare tycker är mitt bästa råd. Och om du väljer att laga utan bedövning och känner att det gör för ont säg till
ifall det är nån mer som hittar den här tråden och undrar samma sak så kan jag nu berätta att jag lagat mitt hål i alla fall. utan bedövning. Jag ska inte ljuga - det gjorde pissont. Eller det gjorde inte ont på det sättet utan det var mer obehaget att det ilade så fruktansvärt mycket. Blev alldeles kallsvettig och trodde för några sekunder att jag skulle få säga till att vi var tvungen att lägga bedövning ändå, men jag stod ut och efteråt kändes det otroligt skönt att inte ha den hemska bedövningen i halva ansiktet.
Kan också tillägga att jag verkligen inte har hög smärttröskel.
#35 Skönt att allt gått bra i alla fall. 🙂
/Surpan
#35: Härligt. Skulle du göra om det ifall du fick hål igen?
helst skulle jag vilja säga nej eftersom det var bland det obehagligaste jag gjort, men jag kan inte heller tänka mig att gå runt med den där fruktansvärda bedövningen efteråt så tyvärr ja, jag hade gjort det igen haha :(
Okej.

#35 Skönt att det funkade för dig :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar