Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 3292 ggr
IceTee
1

Gå upp i vikt

Min pojkvän har bestämt sig för att gå upp i vikt, vilket jag stöttar till fullo! Problemet är att han har extremt hög ämnesomsättning. När han tränade thaiboxning (runt 20-21 var han då) så drack han olja och ägg på morgonen, och en stor tallrik havregrynsgröt, sen tog han fika (kakor, macka eller så) och ofta 2 hambugare (10kr från mcDonals ni vet), sen år han väldigt mycket till lunch, sen fika igen, sen mycket kvällsmat, och sen något på kvällen. Han åt ca 8ägg om dagen i alla fall, resten har jag inte koll på då detta var innan vi blev tillsammans. Upp på det så drack han 2 proteinshakes om dagen, sånna man ska gå upp av (mycket fett och kolhydrater), men han blev väldigt dålig av dem i magen (det var nu i efterhand han insåg att det var dem som gjorde det)

Han har aldrig kunnat gå upp i fettmassa (precis som hans mamma, och hon har varit hos otaliga läkare när hon var ung), endast i muskler. 

Vad är era bästa tips för att hjälpa honom ännu mer med viktökningen? Några små tips jag kan vidarebefodra? Försöker redan se till att han aldrig någonsin skippar en måltid, men vad kan vara bra att ta lite extra till maten? Dock får det gärna vara billigt, varken jag eller han har jätte mycket pengar

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
0

Har inga tips direkt men jag tror inte det är hälsosamt att hiva i sig mat, vad som helst, dag ut och dag in. Nånstans måste man acceptera den kropp man har. Man ska äta bra mat när man är hungrig tills man blir mätt helt enkelt,

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
0

#1 problemet är att det påverkar hans hälsa! Hann knän gick nästan sönder när han tränade hockey för att han inte kunde bygga nog med muskler runt dem t.ex.

OlgaMaria
0

Hockey kanske inte är rätt sport för honom? Vad har han för BMI?

IceTee
0

#3 ingen sport verkar vara för honom, vilket inte är hälsosamt det heller. Speciellt inte för hans psyke… Han ligger strax under 18 när jag kollar bmi Värt att tillägga är kanske att han faktiskt inte blev mätt av det han åt innan, han kan äta hur mycket som helst känns det som! Så han "tvingar" inte i sig mat direkt heller

[Tilde]
0

Kanske bör han prata med någon dietist och kanske även en personlig tränare (som då kan hjälpa honom hitta den rätta träningen för honom)? 🤔

OlgaMaria
0

Hur ser det ut i hans familj? Är alla lika smala eller är det bara han?

IceTee
0

#5 ja, han borde nog det, men han är lite "kan själv"-typen, och så kostar det en del :( #6 hans mamma har samma problem!

[Thiah]
0

Jag är på BMI 16 och har helt ärligt vant mig. Fick lite kilon efter graviditeten men thats it. Min kropp är långsmal och så är det bara. Men om han kan byggs muskler går knäna sönder av annat. Han klarade ju av thaiboxning? Kanske han helt enkelt har dåliga knän efter det?

IceTee
0

#8 hockeyn var först, sen thaiboxningen! Men hans kropp klarade inte heller av det, han rasade i vikt av minsta sjukdom… Knäna pajade för att hans muskler var försvaga för att de inte ville bli starkare, trots träning, vad jag förstod det som. Så ni har alltså inga tips på att gå upp i vikt? För att höra att han inte ska träna eller nöja sig var ju inte riktigt vad jag var ute efter…

Halvdansken
0

Att bara gå upp i vikt hjälper väl knappast hans knä? Tränar han styrka? Det finns ju många maskiner som man kan använda för benmuskler (ja, och allt annat. Själv kör jag mycket på länden som är min svaga punkt).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
0

#10 hans knän är inga problem så länge han inte behöver anstränga dem mycket, vilket han inte gör! Det verka ha blivit lite missförstånd i tråden, jag undrar över tips (mat och sånt kanske) för att gå upp i vikt :)

[Thiah]
0

Pasta och annan liknande mat. Äta ofta och då kaloririkt. Dricka mjölk till måltiderna. Att sätta feta produkter på smörgåsen och att äta fetare produkter.

[Thiah]
0

Nötte och russin är bra saker att stoppa i sig mellan varven. Att äta något varje vaken timme. Men sen är det tänderna som får problem om man inte vaktar dom…

IceTee
0

#12 mjölk till maten har vi faktiskt inte tänkt på! Nu dricker han mjölk, men kanske något glas om dagen bara! Några tips på feta pålägg? (Förutom mycket smör)

Halvdansken
0

Grejen är ju den att bara feta saker går man inte upp i vikt av (därav LCHF). Så om han ska upp i vikt så ska fettet kombineras med snabba kolhydrater.
Pasta med bacon, bakad potatis med smör, biff bea med pommes, vitt brö med smör osv.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kibschen
0

Kan hoppa in lite snabbt och berätta. Jag är rätt bekväm med hur jag ser ut. Jag är naturligt långsmal och ser ändå hyfsat musklad ut. Jag har när jag tränat mycket vägd lite drygt 10 kilo till vid ett par tillfällen och jag vet hur jag ska gå upp igen dit. Problemet är just som exempel när jag får en ordentlig influensa för då kan jag lätt gå ned 7 kilo på 10 dagar då jag inte har några fettreserver. Det tar mellan ett halvt till 1 år innan jag byggt upp mig igen ifall jag är diciplinerad. Och det är inte hälsosamt. Och inget gnäll över folk som inte är nöjda med sin kropp och vill göra något åt det. Seriöst skärp er, stötta folk som kämpar istället för att försöka få dem att ge upp! Så länge det är hälsosamt så säger jag kämpa så länge du har glöd!

[Thiah]
0

Det finns väl faktiskt en sjukdom där man inte kan lägga på sig fett pga genetiken? Finns någon amerikanska (?) som inte kan bygga underhudsfett alls trots att hon äter som en galning. Hon har typ 0% underhudsfett. Kanske värt att kolla upp hos doktorn. Jag tappar kanske nått enstaka kilo när jag är riktigt sjuk men aldrig så mycket som 7!

Kibschen
0

Det krävs visserligen en ordentlig influensa släng för att jag tappa så mkt men man blir ju en aning demotiverad av att veta och det kan inte vara hälsosamt. Kanske är doktorn som gäller ändå.