Dålig andedräkt av medicin?
Jag undrar om det är vanligt att man får dålig andedräkt och konstig smak i munnen av medicin? Jag äter just nu Sertralin, Imovane och Propavan. Det har börjat nu den senaste veckan och då har jag ändå ätit respektive mediciner i flera veckor…
Den senaste medicinen jag började med var Sertralin och det kom väl efter den tror jag…
Man får inte direkt dålig andedräkt av medeciner men däremot får man muntorrhet av de medecinerna vilket leder till att man får dålig andedräkt, det man kan göra är att använda tandkräm och munskälj med mycket flour samt tugga tuggumi. Det finns också speciella salivtabletter på apoteket.
Gäller det även den konstiga smaken jag får i munnen? Smakar som jag tuggat på medicinen. Inte sån metallsmak som vissa kan uppleva, men typ mer som man tuggat på en Alvedon eller nåt
Hmm…det vet jag inte har själv inte med om det men jag skulle säga fråga din läkare eller tandläkare.
Imovane är känd för att ge dålig smak i munnen dagen efter att man tagit den.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#4 Ja jag har läst om det men har ätit Imovane i över ett halvår och har aldrig upplevt det innan förrän nu för någon vecka sen.
Det kanske är så att sertralinen har gett dig muntorrhet och i med det så kanske imovane smaken har börjat märkas mer. Inget jag är säker på men bara en tanke.