Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 87105 ggr
Portie
52

Smärtande knöl i armhåla

Hej!

Har den senaste månaden av och till haft knölar i armhålan som gjort väldigt ont. Hade en stor knöl (ca 2-3 cm) för ca 2 veckor sen som gjorde grymt ont, den var röd och hård. Den gick dock ner av sig självt. Men nu har jag fått ännu en knöl som sitter på ett annat ställe i samma armhåla, denna knölen har växt snabbt (upptäckte den i måndags och igår hade den växt mycket under natten) och gör väldigt ont, har svårt att röra armen för det stramar så pass mycket. Även denna knöl är röd och hård. Mår även illa till och från.

Undrar lite vad det här kan vara? Ringde vårdcentralen för 2 veckor sen och berättade att jag haft 4-5 knölar på en månad som alla har ömmat, men dessa som jag haft senast nu har varit mycket större. Dom tyckte att jag skulle avvakta och lägga omslag med alsolsprit vilket jag har gjort men det hjälper inte mycket. Så undrar lite nu om någon har haft samma problem och vad det isåfall var?

Tacksam för svar.

Maria
2

Det låter som det kan vara svullna lymfkörtlar som man kan få om man har någon infektion i kroppen.

Jag tycker du ska vända dig till vårdcentralen igen.

/Maria

mongu
2

Tycker också du ska prata med vårdcentralen. Har du varit förkyld eller haft nån annan infektion nyss?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Portie
1

Har varit på ett läkarbesök nu, det var tydligen svettkörtelinflammation, de tog även blodprov. Har fått penicillin som jag istället mår kasst av.. men aja. Var förkyld rätt mycket i våras, immunförsvaret är inte det bästa..

Maria
1

Skönt att du fick besked.

/Maria

Portie
1

Väcker lite liv i den här tråden igen då jag fortfarande har problem med stora knölar som gör väldigt ont. Har knölar hela tiden, har haft konstant sen i maj, ibland flera på samma gång. Dom sitter på olika ställen i armhålan, när en knöl börjar gå ner så dyker en annan upp och så håller det alltså på konstant. Har varit i kontakt med vårdcentralen ett antal gånger nu angående detta, har kommit på flera besök och det dom säger är att det är normalt med knölar i armhålan, speciellt för unga tjejer. Har även tagit blodprov som var normala.

Har även värk i armen (som jag också har tagit upp med läkaren) som har blivit värre nu på sistone och det är rätt jobbigt eftersom jag måste använda armarna mycket i jobbet och då gör det såklart ännu ondare.

Jag är väldigt trött på detta nu och undrar om det finns något att göra åt det? Känns jobbigt att gå omkring och ha ont hela tiden.

Lill-Kisse
0

Vad visar sänkan? Har du kvar inflammationen?
Den penicillinkur du fick tidigare, fungerade tydligen inte. Be om ytterligare en kur och gärna en annan typ, eftersom du mådde illa av den förra.

Portie
0

Sänkan var normal, kommer inte ihåg exakt vad den låg på.

Pencillinkuren jag fick i somras mot svettkörtelinflammation hjälpte mot just det eller vad man ska säga, men sen kom andra knölar. Sen fick jag en till penicillinkur mot hudinfektion i läppen och då var det ganska lugnt med knölarna men så fort den kuren var avslutad så kom knölarna tillbaka direkt. Den jag har nu sitter precis ovanför armhålan, är stor och väldigt hård. Ser också att det börjar komma en liten knöl precis nedanför armhålan..

Vet inte om det är så bra att testa ytterligare en penicillinkur då jag har ätit 5 kurer på ett halvår, känns inte jättebra. Har då också fått olika typer. Läkaren sa också under förra besöket att det inte var någon idé att ta ännu en penicillinkur.

Gia91an
0

Jag har precis samma problem som dig. Körtelinflammationer som ständigt kommer tillbaka. Men jag har i både ljumskar och armhålor. Försökt gå till läkaren med dem flera gånger och de gör inget annat än att säga att man ska vänta och se. 

Men eftersom jag får upp till 7 i ljumskar och armhålor samtidigt och därför inte kan gå ordentligt, ja eller röra på mig så är det enda som funkar att "trycka ut" dem när de fortfarande är unga och inte inkapslade. 

Mina måste alltså tömmas regelbundet tills de försvinner, annars kan jag inte gå. Och man måste börja klämma på den direkt när den uppstår liksom annars kapslas den bara in. 

Skall väl också tillägga att det är helt emot vad sjukvården säger, men det är det ENDA som hjälper på mina, annars har jag dem ibland stora som ägg i flera månader. Det funkar liksom inte för mig.

Portie
0

Usch vad jobbigt.. jag har dock bara haft problem med detta i högra armhålan så den ser helt ärrig och otrevlig ut. Har också haft två i halsen med men dom försvann ganska snabbt.

Mina går inte att trycka ut, har försökt men det går bara inte, kommer liksom inget då. Dom är hårda som stenar. Man kan ibland känna dom långt inne innan dom blivit stora och då är det som sagt svårt att klämma dom.

mongu
3

# 8 Det är verkligen inte bra att klämma själv om de ska tömmas så bör det göras så spridning inte sker.

Så även om du inte gillar mitt svar så råder jag dig att söka för knölarna och få dom tömda. Det är troligt att du också behöver antibiotika för att bli av med det. Men det ska en läkare bedöma.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gia91an
0

10# Jag vet, men nej… Jag har kommit dit vid flertalet gånger och de säger att man ska vänta. Vilket inte går. Dessutom blir det väldigt dyrt att gå till läkaren för detta… Eftersom att jag får många och att de återkommer. 

Jag vet att man inte ska klämma ut dem… Men jag har inte så mycket val. Har haft ett hundratal nu som är utklämda, funkar jättebra.

9# Det är möjligt att du inte har samma typ som jag då tror jag. Mina är ibland som finnar i början, men som sedan kapslas in och blir stora som ägg. Man måste liksom fånga dem innan ägg-stadiet på mig.

Lill-Kisse
0

#7 Då förstår jag och håller med om att fler penicillinkurer inte är lämpligt.
Men varför blir det inflammation i svettkörtlarna? Har det något att göra med hårborttagning, t ex rakning under armarna eller deodorant mot svett? Sånt kan irritera den känsliga huden.

Portie
1

Jag har ingen aning om varför det är inflammerat, rakar mig inte där nu och använder inte deo eller något sådant. Det enda jag använder där är tvål när jag tvättar mig och alsolsprit ibland. Sist jag pratade med läkaren så visste hon inte riktigt vad det kan bero på, hon har bara sagt att det är normalt och att man ska vänta..

Lill-Kisse
1

#13 Bra att du inte gör något som kan irritera huden längre. Men nog kan man undra varför en läkare påstår att inflammationer i armhålan (svettkörtlarna) är "normalt".  Märkligt.
Kan någon olämplig föda påverka?

Portie
0

Ja jag undrar det med, känns inte så normalt. Har haft problem med högerarmen ett tag nu, hade ett kraftigt infekterat sår i armen i vintras så jag vet inte om det kanske kan ha något samband på något sätt? Har frågat läkarna om det med men det trodde dom inte i alla fall men tycker att det är lite konstigt att det bara är högersidan det är problem med..

Har faktiskt aldrig tänkt på om det beror på någon slags mat, kan ju vara så men vet isåfall inte vad det skulle kunna vara.

Lill-Kisse
0

Ost kan orsaka en del bekymmer när det gäller huden. Det finns säkert fler exempel och är kanske olika för olika personer.

vallhund
0

Har det tagits odling o/e vävnadsprov?

De i ljumskarna kan vara Bertholonit eller talgkörtelinflammation, den första varianten är mycket smärtsam o kan opereras bort om den inte hunnit spricka. Det görs på VC med lokalbedövning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lill-Kisse
1

Av de varianter som jag hittat beskrivningar på, är det hårsäcksinflammation (follikulit) som kan vara vanligt. Läs mer om sjukdomsorsak och behandling här: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5rs%C3%A4cksinflammation

Portie
0

#17 Nej endast blodprov har tagits.

Tror inte det är hårsäcksinflammation eftersom knölarna inte är varfyllda (tror jag inte), knölarna blir röda och efter ett tag blir det som blåmärken, lila/blå till färgen.

vallhund
0

#19 då är det inte något av det jag föreslog heller för det blir bölder av båda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Amyviggo
2

Hej! Har själv haft problem med inflammation i kroppen bl.a. ont i en axel. Mitt råd är att sluta dra ner på allt som innehåller mycket socker då det göder inflammationer i kroppen. Har fungerat för mig samt fått en hel del andra hälsofördelar på köpet:)

Portie
1

Hej igen! Jag har försökt vara nyttigare och inte käkat så mycket socker. I perioder går det bra. Har inte haft någon knöl sen i våras då knölen blev stor som en pingisboll och tillslut fick skäras upp (mycket smärtsamt) och dräneras. Men efter det så har jag inte haft några knölar alls, väldigt skönt!