Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1341 ggr
Evelina!
0

Magont! Vinterkräksjuka?

Var under gårdagen på restaurang och åt minst sagt en jätteportion. Kom hem, gick och lade mig och vid 01 i morse är jag tvungen att gå upp och kräkas pga ett fruktansvärt magont. Klockan 03 vaknade jag igen av samma anledning och då var jag även dålig i magen med diarré. Somnade om och vaknade vid 08 med illamående och diarré. Äter en mindre frukost som jag får behålla, behöver gå på toa ytterligare en gång vid 11-tiden men i övrigt mår jag bra. Ätit normalt resten av dagen, men har nu på kvällen fått superont i magen igen. Har dock ej behövt uppsöka toaletten.

En av mina första tankar var att jag ätit för mycket under middagen igår och behövde kräkas av den anledningen. Men när jag även fick diarré började jag fundera på vinterkräksjuka, särskilt eftersom min pojkvän nyligen (17 december) haft det, och min svåger insjuknade på julafton (vi umgicks den dagen). Men samtidigt känns det skumt att jag skulle ha klarat mig från den 17:e, förbi den 24:e, men bli sjuk den 27:e. Dessutom är det skumt att jag varit så gott som symtomfri mellan 11 till 20 idag, men att symtomen (magont) nu börjar komma tillbaka.

Min tredje fundering är om jag skulle ha råkat ut för nån matförgiftning, men den här restaurangen har god hygien och ingen annan i sällskapet har insjuknat. En annan tanke är att kroppen är känslig efter den här jobbiga natten och har reagerat negativt på den "vanliga maten" som jag ätit under dagen, kanske skulle jag ha behövt äta lite "skonkost"-aktigt istället.

Vad tror ni? Vad låter mest troligt? Och hur ska jag göra för att mildra magontet tills dess att jag ska gå och lägga mig (kommer ej att kunna sova om jag har så ont som jag har nu)?

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nirvana_Ophelia
0

Jag tror det är vinterkräksjuka, kanske symptomen kan komma när som helst? Hat själv haft det,  och vet symptomen.  Jag vet att det gör ont som f-n,  och är jobbigt men försök hålla dig till flytande föda tror jag och drick lite i taget. Kram, NO.

Inkanyezi
0

När jag hade den gjorde det aldrig ont i magen, men kräkningarna kom plötsligt och gick inte att hindra. Satt halva natten på knä och tittade ner i porslinet. Mer kul kan man ha. Och jag skulle flyga till Kuba ett par dagar efter…

Och sedan när det började spruta ur andra änden var jag nära att ge upp. Men jag hade faktiskt inte ont och kände inget illamående annat än när kräkningarna kom - och de kom explosionsartat.

Men efter den natten var det inget mer. Jag fick den av mamma, som plötsligt spydde när vi satt och åt. Hon klarade den tyvärr inte. Jag var in med henne till sjukhuset och satt där halva natten tills hon sov lugnt. Själv fick jag känna på den natten efter.

Det dröjde ett par dagar innan jag började känna mig som människa igen, och jag tordes inte äta någonting förrän två dagar efter. Och jag hade faktiskt inte känt någonting före första kräkanfallet och då var det mer eller mindre ett under att jag hann till toaletten…

Hoppas du blir bra snart. Te kan funka att dricka.