Andningsbesvär
Jag har haft en förkylning i snart två veckor, egentligen är det hostan som är kvar . Det som oroar mig är att jag känner mig så tät med andningen och får sån hög puls för minsta lilla. Har svårt att sitta och stå upp, ligga ner är det ända som hjälper. Har fått ont i nedre delen av ryggen, det är som om jag har någon tyngd, som gör att jag inte orkar gå upprätt. Kan det vara tätt av slemhostan, eller till och med hjärtmuskelinflammation??? Jag har inte ansträngt mig överdrivet under förkylningen, däremot går jag ju alltid i trappor( 3 trappor) pga att jag är så enormt rädd att åka hiss. Jag skulle kunna ha feber och ändå ta trappan, vilket också borde ge en belastning på kroppen. Borde jag undvikit det?? Tänker ändå rådfråga sjukvårdsupplysningen innan jag kontaktar läkare, min erfarenhet är att en del läkare är så oförskämt nonchalanta!
får du hostat upp slemmet??
har du astmadiagnos?
försök att sitta upp så mycket du kan och hosta så mycket du kan om du har slemhosta….får du inte upp slemmet så kan du i värsta fall få en bakterieinfektion eller lunginflammation
själv har jag astma och vid förkylning så blir det ofta rätt jobbigt med slemmet brukar själv använda Bisolvon som gör det lite lättare att få upp slemmet
gå i trappor i lugnt tempo när man är sjuk tror jag inte ska vara någon fara
jättebra idé att rådfråga 1177 innan du söker vård
Jag försöker hosta upp så mycket jag kan. Hostan börjar dock ge med sig men hjärtklappningen och andfåddheten kommer och går under dagen. Ingen diagnostiserad astma, men det finns i släkten dock. Det konstiga är att det kan komma även efter måltid ibland, som om blodsockret steg enormt, men om det vore diabetes borde jag väl inte bli anfådd? Har inte ringt nånstans ännu.
Tagit Bisolovon flera dagar nu.
Det kan kanske vara biverkning från bisolvon. Andningssvårigheter är en känd biverkning.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19730831000099
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Denna tråd har väldigt mycket att göra med mina egna funderingar så jag spinner vidare lite på detta. Är det möjligt att ha lunginflammation utan att ha feber, och kan den gå tillbaka av sig själv eller kräver den behandling för att försvinna?
Kände för någon dag sedan i sidan fast högre upp att det gjorde lite ont när jag tog djupare andetag. Googlade men fann att det inte stämde fullt ut på lunginflammation. Denna känsla försvann ca 1 dygn senare men det händer fortfarande att folk kastar konstiga blickar på en när man på trottoaren eller perrongen försöker rensa luftrören från sånt som man känner inte ska vara där. 🤪
Ja, man kan ha lunginflammation utan feber. Den kan gå tillbaka av sig själv utan behandling.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus